وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب خدمت شما بزرگواران

کاری که باید انجام داده میشد ، یکی از سخت ترین کارهای تحلیلی بود که بنده علیرغم عدم توانایی کامل در تحلیل شایسته تلاوتهای شیخ ، بعهده گرفتم . بنده شاید اشکالات فراوانی در تحلیل این تلاوتها داشته باشم ولی تحلیل این تلاوت فقط به چند علت انجام میشود : 1- اصرار دوستان و درخواست آنها  2- عدم وجود یک منبع جامع برای دریافت تحلیل تلاوت های استاد عبدالباسط.

به هر حالت خداوند مهربان توفیق داد تا در این لحظه این امر انجام بشه . از شما طلب دعای خیر دارم در این مورد.

ابتدائا از شما استدعا دارم این تلاوت مشهور رو از وبلاگ دوست و برادر بزرگوارم جناب آقای انجم از اینجا دانلود فرمایید:

ورود به صفحه دانلود


1-2- استعاذه و بسمله در بیات


3- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ 

بیات


4- اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ

بیات


5-إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۸﴾

بیات


6- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ

بیات نوا


7- وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۸﴾

بیات نوا با تحریر بسیار فنی و تسلسلی


8- وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ

مدولاسیون دربیات و ارتقاء درجه صوتی


9- أُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿۱۹﴾

بیات


10- لَا یَسْتَوِی أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ

بیات با ریز چاشنی از صبا و استفاده از موقعیت بسیار مناسب برای تحریر در واژه (الْجَنَّةِ)


11- أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿۲۰﴾

بیات نوا با تحریرهای جانانه که احساس ،ذوق و اشتیاق به سعادت و رستگاری را در (الْفَائِزُونَ) به تصویر میکشد .


12-لَا یَسْتَوِی أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ

بیات و مدولاسیون


13-أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿۲۰﴾

استاد مدولاسیون را درفراز 12 بشکل نیمه اجرا میکند .و در انتهای عبارت (الْفَائِزُونَ) مدولاسیون را کامل میکند و ارتقاء درجه صوتی در قفله شکل گرفته و تکمیل میشود . میتوان گفت فراز 12 و 13 قرینه و مکمل هم از لحاظ لحنی و صوتی هستند .مدولاسیون های استاد عبدالباسط قریب به 99 درصد در مقام بیات شکل میگیرد .


14- لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا

معمولا صباهای استاد عبدالباسط با حالت لرزه دل بوقوع میپیوندد . کافیست برای درک بهتر این موضوع ، فراز 14 را با 13 فراز قبلی مقایسه کنید تا متوجه شوید که از بدو ورود استاد به مقام صبا ، دوچیز در وجودش به لرزه ی معناداری می افتد . یکی دل و دیگری صدایش

و با تعمق بیشتر در آیات میتوان دریافت که استاد عبدالباسط بهترین مقام را در ارتباط معنایی با آیه انتخاب کرده است . آیه نشان از هیبت و عظمت قرآن و متلاشی شدن جبال دارد ، و مقامی که استاد عبدالباسط برای القای مفاهیم این آیه انتخاب کرده دقیقا همان حالات معنایی را داراست . احسنت یا شیخ

به حالت خوف استاد نیز توجه فرمائید دقیقا حالتی را نشان میدهد که یک شخص از هیبت چیزی میترسد و صدایش تحت تاثیر آن هیبت ، خائف تر و خاشعتر میشود .

نکته ظریفتر اینجاست که : تحریرها از عبارت (الْقُرْآنَ ) که موضوع اصلی این آیه است شروع میشود و قبل از آن تحریری نیست .شاید به این علت که هنوز قبل از آن اشاره ای به اصل موضوع نشده است .



پایان بخش اول

الحمد لله

نظرات  (۴)

۲۶ آبان ۹۶ ، ۱۸:۳۴ مرتضی انجم شعاع
ممنون از تحلیل این شاهکار تاریخی
بی صبرانه منتظر ادامه سوره حشر هستم
یه مسئله ای رو در مورد استاد نمیدونم. آیا استاد عبدالباسط در بعضی مقاطع شاهکار که از خود به جا گذاشته فی البداهه اجرا میکرده یا از قبل برنامه ریزی داشته. مثلا سوره فجر این تلاوت رو هیچ جای دیگه به این زیبایی تلاوت نکرده. نظر شما چیه؟
پاسخ:
خواهش میکنم برادر بزرگوار

بنظر حقیر فی البداهه های استاد عبدالباسط در طی دوره های مختلف از زندگی او اتفاق می افتاد و پس از اجرای یکی از این فی البداهه ها ، سالها و مدتها این مقاطع تکرار میشدند و هر یک از فی البداهه ها بطور چرخه ای پس از خلق ، در تلاوتهای بعدی نیز اجرا میشدند .
این چرخه در تلاوت ایشان بوقوع میپیوست
خلق اثر در اثر القای روحی - اجرای اثردر قالب جسم فیزیکی - تکرار در دفعات بعدی برای انتقال و ارتباطات انسانی برای مستمعان

بله تلاوت سوره فجر فی البداهه است و کم نظیر

باعرض سلام این تلاوت درصحن شریف کاظمین اجراشده واستاتیددیگری ماننداستادشعیشع واستادشعشاعی حضوردارند.
۱۶ آبان ۹۶ ، ۱۵:۱۱ امیر(دیوانه ی استاد عبدالباسط)
با سلام و درود فراوان بر شما...✋
کارتون درجه یک و عاااااالیه،دست مریــــزاد.👏
بی صبــرانه منتظــرِ بخش دوم از تحلیلتون هستیــم.
روح پاک و جاودانه ی شمس تلاوت جهان اسلام استاذالاساتیذ شیــخ عبدالباسط(رحمت الله علیه) قرین آرامش و رحمت واســـعه ی الهی باد.
آمیــــــــن...😌😍
سلام و خسته نباشید خدمت استاد آذری کیا به راستی که شیخ محبوب مان عبدالباسط خستگی و مشکلات زندگی در دنیا را از تن آدم بیرون میکنه از بابت تحلیل و بررسی این تلاوت نهایت سپاس گذاری رو دارم امید و ارم خداوند مهربان زندگیتان را پر از سعادت و خوشبختی در جوار قدرت خود قرار دهد و از سختی های زندگی به دور باشید  بی صبرانه منتظر تحلیل قسمت دوم هستیم شکرا لکم یا استاذ محمد فی امان الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">