وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

مدولاسیون در تلاوتِ استاد عبدلباسط عبدالصمد

شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹ ب.ظ

از اعظم مباحث در تلاوت ، روش اوج گیری یا همان مدولاسیون می باشد . هر قاری بنابه استعدادهای صوتی خویش و حالات درونی اش ، روشی خاص برای بالا بردن درجات صوتی اش اتخاذ میکند . و بحثی که در این لحظه مطرح است ، شیوه اوج گیری (مدولاسیون ) استاد عبدالباسط عبدالصمد در تلاوتهایش می باشد .

استاد عبدالباسط پس از فرازهای بم خوانی در ابتدای تلاوت اکثرا در مقام بیات از مدولاسیون استفاده میکند و به این ترتیب وارد درجات بالاتر صوتی میشود . گاهی استاد عبدالباسط مدولاسیون یا همان اوج گیری اش را در طول یک فراز پیاده میکند و گاهی این کار را روی قفله . یعنی اینکه اوج گیری خود را در قفله به ظهور میرساند . استاد عبدالباسط آنچنان در اجرای مدولاسیون سلیقه و ظرافت بخرج میدهند که هر یک از آن ها فرازی جاودانه در تلاوت ثبت و ضبط شده اند .

خدمت حضور با سعادت شما چندین فراز صوتی از مدولاسیون های استاد عبدالباسط آماده کرده ایم تا بیشتر با این روش آشنا شویم . در گام نخست چند فراز از مدولاسیونهایی که عمده اوج گیری (البته نه تمامِ آن ) در قفله اجرا شده است ، تقدیم شما میشود :

نمونه صوتی برای مدولاسیون در قفله :

دانلود فراز : 1   2   3   4


دانلود چهار فراز بصورت یکجا


و در این بخش آن فرازهایی که بصورت کامل مدولاسیون در آن اجرا شده تقدیم میگردد. هر یک از این فرازها بسیار دلنشین وبقول امروزی ها تو دل برو است !!!


دانلود فراز : اول دوم سوم چهارم پنجم ششم هفتم هشتم نهم


دانلود نه فراز بصورت یکجا


البته در مواقع نادری اتفاق افتاده که استاد عبدالباسط برای اوج گیری و مدولاسیون از نغمه ای به نام راست نوروز استفاده کند . البته این کار روال عادی اجرای استاد نبوده و بندرت از این نغمه برای اوج گیری استفاده کرده است . همانطور که قبلا اشاره شد ، استاد مصطفی اسماعیل ،  شیخ کامل یوسف ، شحات انور و ... از نغمه راست نوروز برای اوج گیری استفاده می کنند . فرازی از نغمه راست نوروز با صدای  استاد عبدالباسط تقدیم حضور با صفای شما میشود :


دانلود مدولاسیون در نغمه راست نوروز با صدای استاد عبدالباسط


الحمد لله



نظرات  (۹)

۲۶ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۴۷ سامان مهدوی
سلام و درود برشما   تقاضای تلاوت فتح و مزمل استاد عبدالباسط رو دارم  سباسگزارم ممنون
۰۹ شهریور ۹۶ ، ۱۰:۰۹ مرتضی انجم شعاع
کاملا درست میفرمایید. به نظر من هم بخشی از این تلاوت مفقوده.
ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم

معلومه که مستمع ِبسیار دقیق و پیگیرِ تلاوتهای استاد عبدالباسط هستین . درود برشما
۰۸ شهریور ۹۶ ، ۲۰:۱۵ مرتضی انجم شعاع
ممنونم از توضیحات کامل و جامع شما.
اما یک سوال دیگه که مربوط به مدولاسیونه:
در تلاوت واقعه، حمد، بقره مسجدالاقصی 1957 استاد عبدالباسط از آیه (ثلة من الاولین ...) به یکباره پرده صوتی رو تغییر میده. حدودا دقیقه 4:30
در هیچ تلاوت دیگه ای شاهد این کار از استاد عبدالباسط نبودیم. آرام آرام پرده رو بالا میبرد.
ممنون میشم اگه در مورد این هم توضیح بفرمایید
پاسخ:
جناب انجم برادر گرامیم از ظریف بینی شما خیلی خرسند شدم الحمد لله

در جوابِ این سوال  مواردی قابل ذکر است :

***وقتی تلاوتی کوتاه باشد ( مثلا 5تا 10 دقیقه) و صدای قاری کوک باشه و همه چی برای اجرای یک تلاوت قدرتمند مهیا باشه ، میتواند چنین حالتی اتفاق بیفتد . بدلیل اینکه فرصتی برای پیاده کردن تمام ردیف های لحنی وجود ندارد بایستی قاری سریعا اوج بگیرد.

*** استاد عبدالباسط در تلاوتهایش طوری اجرا میکند که لحن او قابل پیش بینی نیست . او هر لحظه اراده کند ، هر لحنی را میخواند و مانند شیخ مصطفی اسماعیل مقید به ردیف خوانی یا ترتیب در نغمات نیست . اما با وجود این استاد عبدالباسط هرگز طوری نخوانده که لحن بعدی اش کاملا غیر مرتبط به لحن قبلی باشد.

بصورت بسیار ساده عرض میکنم که معتقدم اشکالی در این مورد وارد است .
اشکالات :
1- تا بحال نشنیده ام که استاد عبدالباسط بعد از مقام رست وارد مقام صبا شود .
2- در عبارت ( والسابقون .... النعیم ) در دفعه اول مدولاسیون انجام شده و اگر بعد از آن یک مدولاسیون دیگر انجام میشد حدود چهار درجه بالاتر قرار میگرفت و تازه تقریبا به سطحی میرسید که عبارت ( ثلة من الاولین ...) را تلاوت کرده است .     تابحال در صدها تلاوت استاد ، اوج گیری بدون مدولاسیون انجام نشده اما در این بخش فراز اول( والسابقون..دومین بار) در بم و فراز دوم در زیر اجرا شده است (البته این حالت در اواسط یا انتهای تلاوت که مدولاسیون انجام شده ، اشکالی ندارد)
3- اکثرا استاد عبدالباسط برای اولین بار ، آیات را در روایت حفص میخواند و در دفعات بعدی وارد روایت ورش میشود . اما در این تلاوت ، استاد بدون اجرای روایت حفص به یکباره وارد روایت ورش میشود که در نوع خود غیر معمول است .

سوال : با این توضیحات ، پس اشکال از کجاست ؟

بنظر بنده حقیر قسمتی از ابتدای این تلاوت ناقص است . اولا بخاطر 3 اشکالی که در بالا ذکر شد بهمراه دو توضیحی که بالاتر از آنها داده شد.
ثانیا میتوانید به تفاوت نمودار صوتی قبل از اوج و بعد از اوج توجه کنید . در ابتدای تلاوت ، سرو صدای مستمعان زیاد است . این سرو صداها در ابتدای تلاوت به وضوح نمودار صوتی رو تحت تاثیر قرار داده . در حالیکه به یکباره بعد از این فراز اوج  این سرو صداها خیلی میخوابه   !!! به احتمال زیاد این تلاوت دستکاری شده و نسخه اصلی نیست !!!
میتونید نمودار رو بررسی کنید :
http://s9.picofile.com/file/8305104000/Waqiah.JPG

امیدواریم که نسخه کامل این تلاوت ( در صورت صحتِ دلایل ) منتشر بشه .

۰۷ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۴۲ مرتضی انجم شعاع
سلام برادر و استاد عزیز. یک سوال ازتون داشتم. در تلاوت قمر، رحمن، قصارالسور حلب 1957، استاد عبدالباسط آیات انتهایی ضحی و ابتدای انشراح رو دوبار تلاوت میکنن. در مرتبه اول بر روی کلمه (صدرک) بنظر میاد کمی عجله میکنه و خروج میکنه. اما در مرتبه دوم این رو اصلاح میکنه. در هیچ جای دیگه ای هم ندیدم که استاد به اون شکل (صدرک) رو بخونه.
آیا درست میگم؟ ممنون میشم اگه توضیح بفرمایید
پاسخ:
سلام و رحمت وبرکت خدا بر شما برادرم


سرعت ادای انتهای این دو فراز با هم متفاوت است . ابتدای فراز اول تا (و لله الحمد ) در چهارگاه و از ( بسم الله الرحمن الرحیم .... ) تا انتهای فراز در نغمه راست رهاوی اجرا شده است . اما فراز دوم بطور کامل در چهارگاه اجرا شده است .

فراز اول : وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَ اللهُ اَکبَرُ وَ لِلهِ الحَمدُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ

آنچه که مسلم است چهارگاه نغمه ایست که استاد عبدالباسط ، به اصطلاح به آن کِش میدهد ولی نغمه راست رهاوی نغمه ایست که با آب و تاب و جریان سریع اجرا میشود . و یکی از دلایل افزایش سرعت در فراز اول همین مسئله است ( میتوانید سرعت قسمت راست رهاوی را با چهارگاه مقایسه کنید )

مطلب بعدی اینکه ، وقف بر روی عبارت (
صَدْرَکَ ) واقعا سخت و سخت تر از این ، اینکه استاد این فراز را درجات بالایی از صوت اجرا کرده است . اگر استاد عبدالباسط عبارت صدرک را به گونه ای دیگر ادا میکرد ( کش میداد) مسلما هم از لحاظ تجویدی به مشکل برمیخورد و هم اینکه لحنِ نغمه رهاوی جا نمی افتاد . اگر استاد عبدالباسط ، نماد و سمبلِ تجوید است ، بخاطر همین ظریف کاریهایش است .

اگر استاد عبارت صدرک را کش دهد ، بایستی این کشش را روی حروف کوتاه انجام دهد ، چونکه حروف کشیده ای در این عبارت وجود ندارد . واگر حروف کوتاه را بکشد ، فصاحت و استحکام تلاوت از بین میرود . کشیدن حروف کوتاه کاریست که عده ای از قاریان مصری مثل استاد غلوش (مخصوصا در تلاوتهای اجرا شده در ایران) چنین راهی را طی نموده اند و اسلوب میانه روی در تلاوت را نادیده گرفته اند .

برادر گرامی این فراز نه تنها خروج لحنی نیست بلکه یک فن بسیار ریز و زیبا است . شما میتوانید سوره انشراح را با صدای تمامی اساتید بشنوید.و در انتها با این اجرا مقایسه کنید ...


سلامی دوباره...بله کار استاد جای خودش...منظورم کار شمابود
پاسخ:
مرسی مرسی برادر

نظر لطف شماست برادر گرامیم
۰۶ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۰۰ مرتضی انجم شعاع
توضیحات بسیار عالی و بسیار آموزنده
پاسخ:
ممنون برادر
الحمد لله

تشکر بابت اطلاعات فنی...
پاسخ:
🌸🌸🌸🌹🌹🌹
سلام بازم مثل همیشه عالی ممنون
پاسخ:
سلام 
بله کار استاد عبدالباسط همیشه عالیه
۰۵ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۳۸ محمد آذری کیا
با عرض پوزش لینکها تصحیح شدند .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">