وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

فراز  21 :  قَالَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا ﴿۶۷﴾

صبا و بیات ترکیبی در بم


فراز 22  : قَالَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا ﴿۶۷﴾وَکَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا ﴿۶۸﴾ قَالَ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِی لَکَ أَمْرًا ﴿۶۹﴾

بیات نوا به زیبایی تام . تحریر بسیار زیبا بر روی عبارت ( شآء )


فراز 23  :  قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِی فَلَا تَسْأَلْنِی عَنْ شَیْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَکَ مِنْهُ ذِکْرًا ﴿۷۰﴾

بیات ترکیبی با صبا  . استاد عبدالباسط تا کلمه آخر تمام عبارات را با دقت و مستحکم ادا میکند . به انتهای این فراز در عبارت ( ذکرا ) توجه کنید .


فراز 24  : فَانْطَلَقَا

صبا در بم صدا به زیبایی . عجب وقف جالبی !!! استاد ماجرای حضرت خضر و موسی علیه السلام را با طمانینه خاصی برای شنونده به تصویر میکشد . معنی عبارت (فَانْطَلَقَا) یعنی : پس آن دو رهسپار (سفر ) شدند . و استاد با وقف در این واژه مستمع را دعوت به شنیدنِ ماجراهای سفر میکند .


فراز 25   : حَتَّى إِذَا رَکِبَا فِی السَّفِینَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَیْئًا إِمْرًا ﴿۷۱﴾

استاد عبدالباسط در حال و احساس موسی ع جریان سفر را نقل میکند و وقتی میبیند که خضر ع کشتی را سوراخ میکند ، متاسف میشود . استاد عبدالباسط سوراخ کردن کشتی را در هاله ای از احساس تاسف در وجود موسی ع تلاوت میکند برای درک این احساس میتوان به شیوه ی ادای عبارت ( خَرَقَهَا) دقت کرد !

چه مقامی محزون تر از صبا برای این مقطع میتوان یافت ؟


فراز 26  : حَتَّى إِذَا رَکِبَا فِی السَّفِینَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَیْئًا إِمْرًا ﴿۷۱﴾

جواب صبا به زیبایی تمام در روایت خلف از حمزه .تحریرهای استثنایی و خیالی در عبارت حتی


فراز 27  :  قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا ﴿۷۲﴾قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِی بِمَا نَسِیتُ

جواب صبا در بم صدا


فراز 28  : قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِی بِمَا نَسِیتُ وَلَا تُرْهِقْنِی مِنْ أَمْرِی عُسْرًا ﴿۷۳﴾فَانْطَلَقَا

صبا با انتقال به بیات در انتهای فراز

انتهای این آیه یک نقیصه ای داره و آن هم عدم وجود اخفای فاء در عبارت رنگی بالاست و بنده تا کنون نسخه ای که این نقیصه رو نداشته باشه ، پیدا نکردم . اگر از دوستان نسخه ای از این تلاوت دارند که این اشکال در آن برطرف شده باشه لطف کنند به وبلاگ ارسال کنند تا منتشرش کنیم .


فراز 29  : حَتَّى إِذَا لَقِیَا غُلَامًا فَقَتَلَه

فراز 30  : قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَکِیَّةً بِغَیْرِ نَفْسٍ

صبا با اشاره ای به ملودی اذانی. بعلت اینکه اذان یک زنگ هشدار برای انسانهاست لذا کشتن یک انسان بدست حضرت خضر نبی برای موسی زنگ هشدار بزرگی بود و استاد عبدالباسط این فراز و فراز 30 را در حالت ملودی اذانی اجرا میکند .


فراز 31 : قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَاکِیَّةً بِغَیْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَیْئًا نُکْرًا ﴿۷۴﴾

صبا محزون بسیار محزون !!!


فراز 32  : قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَکَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا ﴿۷۵﴾

خضر با آرامشی وصف ناپذیر به موسی میگوید :
آیا نگفتم که تو هرگز نمی توانی بر همراهی من شکیبایی کنی؟

و استاد عبدالباسط این آرامش را در صدایش بتصویر میکشد .

صبا دربم صدا


فراز 33  : قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَکَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا ﴿۷۵﴾ قَالَ إِنْ سَأَلْتُکَ عَنْ شَیْءٍ بَعْدَهَا فَلَا تُصَاحِبْنِی قَدْ بَلَغْتَ مِنْ لَدُنِّی عُذْرًا ﴿۷۶﴾فَانْطَلَقَا

صبا با انتقال به بیات در انتهای آیه .


فراز 34  : حَتَّى إِذَا أَتَیَا أَهْلَ قَرْیَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِیهَا جِدَارًا یُرِیدُ أَنْ یَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ

در فرازی بسیار بسیار زیبا ، استاد با بیات شروع میکند و با مهارتی استثنایی به رهاوی منتقل میشود . از نمونه های بسیار زیبای انتقال یکی هم همین فراز فوق العاده است . تحریرهای ( اتیآ ) و قفله از تحریرهای بسیار فنی این فرازند .


فراز 35 : قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْرًا ﴿۷۷﴾قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَیْنِی وَبَیْنِکَ

شروع در جواب صبا  در بم صدا . وقتی که بعبارت ( قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَیْنِی وَبَیْنِکَ) چنان میخواند که گویی خداحافظی میکنند و چنین لحنی ، حس خداحافظی را بتصویر میکشد.


فراز 36  : سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ مَا لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَیْهِ صَبْرًا ﴿۷۸﴾

صبا در بم


فراز 37 : فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا أَتَیَا أَهْلَ قَرْیَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا

استفاده از مدولاسیون وشروع در نغمه بیاتین با انتقال به صبا در انتها


فراز 38 :  فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِیهَا جِدَارًا یُرِیدُ أَنْ یَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْرًا ﴿۷۷﴾قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَیْنِی وَبَیْنِکَ

جواب صبا با انتقال به بیات در روایت السوسی


فراز 39 : سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ مَا لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَیْهِ صَبْرًا ﴿۷۸﴾

بیات زیبا در بم صدا


فراز 40 : فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا أَتَیَا أَهْلَ قَرْیَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُمَا

صبا در روایت خلف از حمزه


فراز 41 : فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِیهَا جِدَارًا یُرِیدُ أَنْ یَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْرًا ﴿۷۷﴾قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَیْنِی وَبَیْنِکَ

جواب صبا با انتقال به بیات در انتهای فراز .معمولا برای قسمت اوج گیری ، عبارتی انتخاب میکنند که دارای صدای کشیده باشد و بتوان براحتی در آن اجرا کرد .ولی  استاد عبدالباسط برای اوج گیری خود از عبارت (یُضَیِّفُوهُمَا) استفاده کرده است و در قسمتی که حرف کوتاه وجود دارد اوجگیری مینماید و این یعنی کمالِ هنری عبدالباسط !!!


فراز 42 : سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ مَا لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَیْهِ صَبْرًا ﴿۷۸﴾

بیات دلنشین در بم صدا .


فراز 43 : إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا ﴿۱۰۷﴾

استاد عبدالباسط در اقدامی جالب از آیه 78 سوره کهف به آیه 107 منتقل میشوند . و علت این فاصله را شاید فقط خود ایشان میدانند . خلاصه شاید چنین کاری بندرت از ایشان اتفاق افتاده است . راستش شاید با این همه دستکاری کردن تلاوتها ، کمی شک میاد که آیا از این قسمت به بعد ، جزو تلاوت قبلی است یا خیر؟؟؟ البته این شک خیلی ضعیفه !!!

استاد عبدالباسط این فراز شاهکار را در راست اجرا میکند و بر خلاف سلیقه الازهر یک مقطع را در سه روایت در یک نفس تلاوت میکند که واقعا دلنشین و جذاب است . الله اکبر

در الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا استاد از تحریر توگلویی استفاده میکند . شیخ عبدالباسط انتهای این فراز را به سبک قراء قدیمی تلاوت میکند . شاید کَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا در این فراز شما را به یاد استاد شعشاعی بیندازد !!


فراز 44 : إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا ﴿۱۰۷﴾

فرازی استثنایی و فاخر در جواب راست و انتقال به بیات در انتهای فراز

تحریرهای جانانه این مقطع هوش و عقل از سر میبرد و فقط جان است و جانان


فراز 45 : خَالِدِینَ فِیهَا لَا یَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا ﴿۱۰۸﴾

راست با بم صدا


فراز 46 :  قُلْ لَوْ کَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِکَلِمَاتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ

فرازی در بیات  و انتقال به صبا


فراز 47 : لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِمَاتُ رَبِّی وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا ﴿۱۰۹﴾

 صبا  و انتقال به بیات


فراز 48 : قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ

فراز 49 : قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ

صبای بسیار زیبا با ملودی اذانی


فراز 50 : قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ

گرفتگی جزئی صدا و ادامه ی آن مثل همیشه

صبایی بسیار زیبا با تحریرهای فنی


فراز 51 : فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ

جواب صبا در بم


فراز 52 : فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ﴿۱۱۰﴾

صبا با لحنی بسیار پُر و پخته .


الحمد لله

نظرات  (۱۱)

با سلام واحترام. ممکنه تحلیل مقامی سوره مبارکه حشر استاد عبدالباسط رو ارائه بدهید. متشکرم
پاسخ:
سلام وعرض ادب چشم ان شاءالله

۱۳ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۰۲ مرتضی انجم شعاع
به نظرم از طریق ابزارهای نظرسنجی بهتر از کامنته.
پاسخ:
بسیار عالی سپاسگزارم
۱۳ مرداد ۹۶ ، ۱۰:۱۳ مرتضی انجم شعاع
سلام. با نظرسنجی در مورد انتخاب تلاوت موافقم.
فکر کنم دوستمون آقا محمدرضا، تلاوت حجر آیات 85-99 مسجد امام حسین که دهه 80 میلادی انجام شده منظورشون باشه. همون تلاوت تصویری معروف.
پاسخ:
سلام . بله آقا مرتضی منم کاملا با نظرسنجی و رای گیری در مورد انتخاب تلاوت برای تحلیل موافقم. فقط بنظر شما این نظر سنجی چگونه باشه ، با نرم افزار نظرسنجی یا کامنت یا ....؟ 
تلاوت حجر معروف که  فایل تصویری اش هم موجوده میتواند بهترین گزینه برای تقلید باشد . تلاوت حجری و قصار السوری که در ژوهانسبورگ اجرا شده ، برای یک مقلد دشوار بحساب میاد .
سلامی دوباره...

شرمنده خودم هم درست نمی دونم کدوم تلاوته! البته حدسم اینه که باید یا تلاوت حجر قیامت نصر اخلاص فلق ناس حمد 1966 باشه یا تلاوت حجر 85 الی آخر،مسجد امام حسین 1978
پاسخ:
سلام آقا محمد رضا 
خواهش میکنم
فکر کنم تلاوت مدنظر شما همون تلاوتی است که آقا مرتضی بهش اشاره کردند
سلام.
خب، منم نگفتم که همین الان باید تحلیلو انجام بدید، بهتره ازین به بعد برای تحلیل تلاوت ها یک نظر سنجی بذارید، هر تلاوت رأی بیشتری گرفت همون تلاوت رو تحلیل کنید، میخواستم این نظر رو دیشب تو کامنت قبلی بگم اما یادم رفت. 😯
پاسخ:
سلام 
واقعا موافقم 
ممنون از پیشنهادتان
سلام خدمت استاد عزیز و بزرگوار.........

قرض از مزاحمتم،در خواست تحلیل تلاوت حجری بود که میگن تلاوت خیلی فنیه و همچنین اون تلاوتا برای کسایی که تازه رفتند تو کار تلاوت پیشنهاد می کنند که بهش گوش بدند...ممنون

البته عجله ای ندارم برا تحلیلش،وقتی سرتون خلوت شد اون وقت تحلیلش کنید
البته خواهشا درخواستم فراموشتون نشه!
پاسخ:
سلام و درود خدا برشما
رحمت هستید رحمت 
استاد عبدالباسط تلاوتهای زیادی از سوره حجر دارند ، اگر امکان داره مشخصات تلاوت رو بفرمایید (سال یا مکان تلاوت ، آیاتی که تلاوت شده)یا اینکه قطعه ای از اون رو برام بفرستید تا ترتیب اثر داده بشه . 
سلام، امیدوارم به لطف خداوند متعال حالتون خوب و در شادی کامل باشید.
آقای آذری کیا، حالا که اون تلاوت نشد، لطفا تلاوت شاهکار ( حج و حاقه ) رو که بازم یکی از شاهکارهای اعجاب انگیز استاد هست رو تحلیشو انجام بدید.
این تلاوت هم از اون دسته تلاوتایی است که انسان رو در خودش غرق میکنه!
پاسخ:
سلام ای برادر سر سخت من !!!
یعنی اصل بر اینه که حتما باید یه تلاوتی تحلیل بشه ؟؟😀

آقا فقط جان من یکی یکی 
هنوز تحلیل کهف قصارالسور نصف نشده و چندین تحلیل درخواست شده . و من بعد از اتمام تحلیل سوره کهف ، باید یه نظر سنجی داشته باشم که کدوم تلاوت باید در اولویت قرار بگیره . 
اما
چه کنم؟
منم مثل شما شیفته این تلاوت رویایی حج حاقه هستم و هرگز نمیتونم این پیشنهادو رد کنم . 

۱۲ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۲ مرتضی انجم شعاع
سلام علیکم. شاهکارهایی توسط استاد عبدالباسط خلق شدند که هرچه بیشتر گوش داده بشن بیشتر به عظمت کارش پی برده میشه و هرگز بعد از این همه سال تکراری نمیشن. و این جز از اعجاز قرآن نیست.
تلاوت واقعه تنها نسخه ای که ازش هست همراه با اکوی زیاده و اون طوری که آقای عبدالهادی گفتند نسخه‌ی اصلیش هم به گفته‌ی منتشرکننده‌ی این تلاوت موجوده اما فعلاً اون رو منتشر نکردند. امیدوارم خدا خودش نظری کنه.
فکر اینکه شاهکاری مثل ذاریات مطففین انشقاق هم فقط چندین سال هست که منتشر شده آدم رو دیوونه میکنه. آیا هنوز هم شاهکارهایی هست که ازش بی‌خبر باشیم....
پاسخ:
سلام 
دیدگاه بنده در این مورد اینه نباید ناراحت باشیم ، چونکه انتشار یک شاهکار بعد از ده ها سال یه سورپرایز خیلی قشنگ برای عاشقان این استاده . طبیعتا انچه که شیخ عبدالباسط تلاوت کرده دهها و شاید صدها برابر تلاوتهای منتشر شده است و انتشار تدریجی تلاوتها یه نوع قشنگی خاص خودش رو داره ، البته بد نیست که آرشیو داران هم این وسط یه لذتی از این کارشون ببرن . یه خاطره از شخصی که خیلی دل پری از آرشیو داران تلاوت داشت براتون بگم . 
ایشون روزی گفتند :میدونید چرا اینا تلاوتها را پخش نمیکنن ؟ گفتم نه 
گفت چونکه میخوان با خودشون به گور ببرن !!!!!!
بعد من بهش گفتم : چه تلاوتی رو خیلی دوست داری ؟ 
گفت تلاوت مریم تکویر استاد عبدالباسط
گفتم اگر اینو گور برده بودند الان این همه لذت نمیبردی
این همه تلاوتی که میشنویم مدیون زحمات این بزرگان است
سعی کنیم نیمه پر لیوان را ببینیم.

سلام، الحمدالله، ممنون.
خب، حتما نسخه صوت داوود رو شنیدید، نسخه عمرو سعید یونس رو چطور؟
حیف این شاهکار استاد که کیفیتش پایینه، نمیدونم این آرشیو داران عزیز برای چی اینقدر طمع میکنن و تلاوت هایی که نسخه‌ای اصلی یا حداقل کیفیتی بهتری داشته باشن منتشر نمیکنن، تا هواداران استاد اینقدر در حسرت شنیدن این شاهکارها نباشن.!
پاسخ:
سلام خداروشکر
جانا که از دل ما سخن میگویی برادر ...
سعی بر اینه که فعلا از تلاوتهایی بحث بشه که کیفیت بالایی دارند . نسخه ای که مارک عمرو سعید یونس خورده ، تعریف چندانی نداره متاسفانه
سلام، آقای آذری کیا حالتون چطوره؟
سبحان الله، واقعا آدم شک میکنه یک انسان چنین آوای طنین اندازی داره!
استاد شاهکارهایی در دنیای تلاوت به یادگار گذاشتن که هیچوقت تاریخ شاهد چنین شخصیت والا مقام و حنجره ی طلایی ایشان نخواهد بود.
از شما یک خواهش دارم، تحلیل شاهکار ( واقعه، حاقه، تکویر، شمس) رو برای عاشقان استاد عبدالباسط در وبلاگ بذارید.
خیلی ممنون بابت زحماتی که میکشید.
اجرتون با خداوند (ج ) باشه.

پاسخ:
سلام علیکم و رحمه الله برادر
مرسی الحمدلله حال شما هم خوبه برادر؟
از قدیم گفتن ، هر کس را بهر کاری ساخته اند. واقعا شیخ عبدالباسط ، مخلوقی است برای خلقت تلاوت شاهکار...
راستش بنده کامنت خصوصی جنابعالی رو خوندم و از طرفی خودم هم عاشق این تلاوت هستم ، اما با توجه به اینکه نسخه باکیفیتی از این تلاوت پیدا نکردم ، لذا از انتشار و تحلیلش صرفنظر کردم ، واقعا این تلاوت در حین اینکه شاهکاری بی مانند است ، اما نسخه با کیفیتش در دسترسم نیست ، اگر دوستان نسخه قابل قبولی از این شاهکار دارند ، برام بفرستند تا دستور جنابعالی رو اجرا کنم. 
سلام برادر...خیلی ممنون بابت اینکه به بهانه ی تحلیل تلاوت کهف قصار، فرصتی پیدا کردید تا شاید کامل تر سوره تکویر را هم تحلیلش کنید
پاسخ:
سلام و درود بر شما برادر
اتفاقا از وقتی که تحلیل سوره تکویر درخواست شده ، هر لحظه بفکرش بودم تا اینکه یه توفیق اجباری شامل حالمون شد . سوره تکویر هم در ادامه سوره کهف تلاوت شده که در ادامه تحلیل ان شاءالله تقدیمتان خواهد شد .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">