وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

جناب آقای امیر محمد :

سلام آقای آذری کیای عزیز چون من یکی از طرفداران پرو پا قرص وبلاگ شما هستم تنها کسی هستم که آنطور که باید از شما درخواست تلاوت دارم  تلاوتی از سوره های شوری ق تکویر و شمس در مسجد امام محمد ابن ادریس الشافعی مصر را با اصلی ترین نسخه میخواهم


بار دیگر آقای امیر محمد بزرگوار حسن سلیقه بخرج دادن و تلاوتی بسیار بسیار زیبا رو درخواست کردن و همین موضوع بهانه ای شد برای انتشار این اثر ماندگار تاریخی.


این نسخه رو با صدای اصلی استاد ( بدون هیچگونه تغییر در سرعت تلاوت و ...) در حال و هوایی آرامبخش و دلنشین تقدیم میکنیم به طرفداران این ابرمرد تاریخ .

تلاوت سوره های شوری 49-53 قاف 1-35 تکویر شمس سال 1962 میلادی مسجد الشافعی قاهره

http://s8.picofile.com/file/8302000642/Shura_49_53_Qaaf_1_35_Takwir_shams_Shafei_Mosque_1962_.mp3.html


مقام شناسی چند فراز فوق فنی و ثقیل از این شاهکار

با کلیک کردن روی آیات ، فرازها رو دانلود کنید .

+++ ترکیب جواب بیات شوری(آبی) با بیات نوا (مشکی)به زیبایی:


وَلَکِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِی بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا


+++ مقام صبا در کمال زیبایی .به کشش های سنگین صدا با صدای خیالی -اعجازی شیخ توجه کنید . این مقطع نقطه عطف تلاوت است :

صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِیدِ


+++ این فراز در حجاز نوا خلق شده است ، در اوج قدرت و ظرافت اجرا شده و استاد در عبارت ( مددناها ) در اوج قدرت تلاوت میکند .

أَفَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَیْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ


+++ آیات بالا در خلقی دیگر ، در ترکیب قرار و جواب راست اجرا میشود . لازم بذکر است یک قاری زمانی این فراز را بخواند ،میفهمد که استاد در این مقطع چه کارها کرده و سنگینی این الحان از لحاظ فنی را درک میکند.

أَفَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَیْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ


+++در فرازی استثنایی شیخ عبدالباسط وارد چهارگاه میشود و در انتهای فراز به راست منتقل میشود . چقدر تحریرهایِ دل ذوب کنی میزنه !!!

وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَکًا فَأَنْبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِیدِ وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَهَا طَلْعٌ نَضِیدٌ رِزْقًا لِلْعِبَادِ


+++ سوره تکویر ، کلا  در چهارگاه اجرا شده است .


+++ابتدای سوره شمس تا آیه 8  در مقام رست اجرا شده است .


+++ آیه : وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا  کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا 

در دفعه اول در مقام سه گاه دومین بار در مقام حجاز ( حجاز نوا )


الحمد لله

۹۶/۰۵/۰۷
محمد آذری کیا

نظرات  (۳)

سلام آقای آذری کیا عزیز امیدوارم همیشه در پناه خداوند بهترین زندگی دنیا و آخرت برایتان رقم بخورد از شما تقاضای دو تلاوت از استاد عبدالباسط در  مسجد الاقصی دارم تلاوت اول سوره انفال آیات 1تا 21 و تلاوت دوم سوره هود آیات 25 تا 49 به توثیق سال 1964 فی امان الله
پاسخ:
سلام مرسی برادر
بروی چشم
باسلام خدمت استادعزیزم ازتحلیل های زیبای شماقدردانیم خواهشی داشتم اگرامکان دارد سوره تکویراستادعبدالباسط وسعیدمسلم را تحلیل کنیدچون هیچ کدام از اساتیددیگرازپس این سوره برنیامدن وزیبا تلاوت نکردن حالاچرا نمیدانم ممنون ازشمابخاطراین کار بزرگ
پاسخ:
سلام سید بزرگوارم درود بر شما  وقت شما بخیر و نیکی
سوره مبارکه تکویر (آیات ابتدایی اش)  از آنجاییکه کمترین انعطاف را برای فرم دهی لحنی داره ، هم خواندنش در سطح ممتاز کار سختیه و هم تشخیص لحنش دشواره . حالا تصور کنید هم سوره ، سوره ای خاص است و هم سبک استاد عبدالباسط سبک خاص و متفاوت از سایر قراء . با این حال اساتید بیشتر اشتیاق به تحلیل بدیهیات تلاوت دارند تا پیچیدگی های لحنی . شاید اگر در حین تحلیل ، اگر اشتباهی از بنده حقیر سر بزنه بنده از شما عذرخواهی کنم و قضیه حل بشه ، اما مثلا اگر اساتید بزرگ خطایی در تحلیل داشته باشن ، جبرانش به این سادگیا نمیتونه باشه و از این رو معمولا تلاوتهایی رو تحلیل میکنند که پیچیدگی خاصی درش نباشه . البته اساتید ایرانی خیلی عالی هستند ولی خودشونو درگیر تلاوتهای خاص و پیچیده نمیکنن وبد نیست سخنی از قول استاد سبز علی بگم  : ( اگر به آنها ( قراء ثلاثه ) استاد میگویید واقعا من خجالت میکشم به خودم استاد بگم )
و حالا با این مطالب ذکر شده کار خودمو خیلی سنگین کردم . بنده با صدای شیخ عبدالباسط زندگی کرده ام و آنقدر عاشقانه استماعش کردم که بعضی از تلاوتهایش را نفس به نفس ، فراز به فراز در ذهنم ثبت کرده ام و محفوظاتی که از آیات قرآن دارم ، به برکت تلاوتهای این ابر مرد است .
شاید باورتون نشه بنده از پنج سالگی عاشق سوره تکویر استاد عبدالباسط شدم و تصوری که از این تلاوت داشتم این بود که فرازهای زیر را تا ( بای ذنب قتلت ) یک نفر کودک زیباروی میخواند و فرازهای بم را ( مثل : و اذا الجحیم سعرت ) یک مرد درشت هیکل و قوی !!!  و.... هزاران خاطره که تا کنون بوقوع پیوسته ، از زیباییهای زندگی ام بوده اند.

برادر ان شاء الله به درخواست شما ترتیب اثر داده خواهد شد .
به شدت زیباست این تلاوت و گوش دادن بهش آرامش خاصی میده به آدم. با سلیقه خوبی که دارید عکسهای جالبی هم درست میکنید. تشکر
پاسخ:
واقعا تلاوت عمیق و طوفانی است . وقتی کسی خلق بشه برای تلاوت ، میتونه قرآن را به این زیبایی بخواند و همه را به فیض برساند.

چشمتان زیبابین هست برادر. انسان هر چه بسوی کمال پیش برود همه چیز را زیبا میبیند تا به درجه ای که بگوید : ( ما رایت الا جمیلا )

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">