وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

جناب آقای امیر محمد

سلام آقای آذری کیای عزیز تلاوت کامل سوره محمد  آیات چهار تا سی را با نسخه اصلی در سایت قرار دهید و اگر تلاوتی از سوره های نوح الجن و الانسان دارید بگذارید با تشکر فراوان


تلاوت سوره محمد (ص) 4-30 که برادرِ خوش سلیقه ما جناب آقای امیر محمد (که از دنبال کنندگان فعال تلاوت ها هستند ) درخواست کرده اند ، شاهکاری دیگر از دهه پنجاه از سلسله آثار فاخر شیخ عبدالباسط عبدالصمد میباشد .این تلاوت آنقدر زیباست که حیفم آمد بدون توضیح دادن فقط به انتشار این تلاوت بسنده کنم.


دانلود سوره محمد ص 4-30 دهه 50 میلادی (نسخه با کیفیت )

http://s9.picofile.com/file/8301622500/Mohammad_4_30.mp3.html


تحلیل کوتاه تلاوت سوره محمد 4-30 با صدای شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد


در ابتدای بررسی این تلاوت لازم میدانم به نکته ای اشاره کنم . باتوجه به سبک شیخ عبدالباسط ، بعید است که این تلاوت از آیه 4 شروع شده باشد ، به احتمال زیاد این سوره از ابتدا تلاوت شده ولی آیات ابتدایی این تلاوت موجود نیست . البته این نظر بنده است و میتواند مورد اشکال قرار گیرد ، اما دلیل اینکه معتقدم این تلاوت از آیه 4 شروع نشده این است که بعد از استعاذه و بسمله ، یکدفعه درجه صوتی بالا میرود و تناسبی بین پرده صدا در بسمله و آیه 4 وجود ندارد . و علت دیگر اینکه با توجه به سبک استاد عبدالباسط میتوان فهمید که ایشان در ابتدای تلاوت پرده به پرده بالا میروند و نه اینکه با اختلاف زیاد مگر در مدولاسیون ها که آن هم اگر اجرا شود حداقل پنج شش نفس بعد از شروع اجرا میشود .


علی ای حال این تلاوت از آیه چهارم تا نیمه آیه دهم در مقام بیات اجرا میشود . انتهای آیات در سوره مبارکه محمد ص به عباراتی مثل (کم - هم و...) ختم میشود و بهمین علت نمیتوان قفله ها را کش داد و از اینجاست که جمع و جور کردن الحان در این سوره نیازمند تجربه کافی است وگرنه شاهد فالشهای زیادی در لحن و صوت خواهیم بود . یکی از مواردی که ذهن بنده رو به خودش جلب کرد ، شیوه ادای متبحرانه استاد عبدالباسط در اجرای این قفله هاست .

استاد عبدالباسط برای اینکه قفله ها را با لحنی پخته و جاافتاده ادا کند،

1- گاهی با تحریرهای بسیار زیبا و در عین حال مشکل در (( خودِ قفله )) ، لحن را به اتمام میرساند مثل (  فَلَا نَاصِرَ لَهُمْ )

2- و گاهی نیز برای جا انداختن لحن ، از  ((دو سه عبارت قبلی قفله )) استفاده میکند تا لحن کامل شود مثل (ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لَا مَوْلَى لَهُمْ) که از تحریر در عبارات (أَنَّ الْکَافِرِینَ لَا مَوْلَى) لحن کامل را حاصل میکند . البته جاهای بسیار مشکلتری  هم برای قفله  وجود دارد که اگر عمری بود خدمتتون عرض خواهم کرد .


از  (( دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلِلْکَافِرِینَ أَمْثَالُهَا)) استاد وارد مقام راست میشود .

در آیه 12 استاد از بیات شروع میکند و از عبارت (الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ) وارد مقام محزونِ صبا میشوند . فارغ از تحریرهای بسیار زیبا ، استاد در نفس دوم عبارت (( یَأْکُلُونَ )) را بطرز ویژه و خاصی اجرا میکند ، به این حالت ( رَمَل ) میگویند . رمل در تلاوت شیخ عبدالباسط بطریقه خود ایشان میباشد و کمی با شیوه ی ادای دیگر قراء متفاوت است . از رمل برای نشان دادن یک مطلب بارز مهم ، چکیده یا جان مطلب و همچنین نکته ای بارز در میان چند چیز  در بین آیات استفاده میشود .مثل ( نماز ، مستی) اگر بخواهیم در این دو موضوع آیه ( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُکَارَى) را بخوانیم بهترین جا برای رمل (لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ) است که هدف و دستور آیه نیز میباشد . استاد عبدالباسط در عبارت (( یَأْکُلُونَ)) از رمل استفاده میکند ، چراکه کافران در روز جزا میخورند اما خوردن آنها خوردنِ متفاوتی است مانند خوردن چهارپایان . استاد برای بیان تفاوت خوردن بهشتیان و انسانها با خوردنِ کافران از رمل استفاده میکند و درکِ این نکته خیلی زیباست و قابل تامل.


در آیه 13 در عبارت ( الَّتِی ) از تحریر مختص شیخ عبدالباسط بهره مند میشویم . این تحریر ابداعی زیبا از ایشان میباشد که واقعا زیبایی بسیاری به تلاوت میبخشد . معمولا شیخ عبدالباسط در اکثر تلاوتهای جوانی اش از این حالت، اکثرا در مقام صبا استفاده کرده است.


در آیه 14 استاد از صبا شروع کرده و در عبارت ( وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ) وارد بیات میشود . و این انتقال واقعا جذاب و زیباست.

در آیه 15 با تحریر سرعتی در عبارت ( آسِنٍ ) مقام صبا را اجرا میکنند.


در ادامه آیه 15 در مقام صبا به فرازی خارق العاده که همراه موجی از تحریرهای شگفت انگیز است میرسیم و بخاطر زیبایی خارق العاده اش ، این فراز را بصورت جدا آماده استماع کرده ایم :

دانلود فراز

http://s9.picofile.com/file/8301622518/Mohammad_15.mp3.html

وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِینَ


از عبارت ( کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ ) استاد وارد مقام بیات میشوند و با تحریر تو گلویی در عبارت ( سُقُوا) و تحریر سرعتی در ( مَاءً) و قفله زیبا با تحریر در حرف کوتاه  آیه را باتمام میرساند .


در تکرار آیه 15 استاد مجددا وارد مقام صبا میشوند . برای دومین بار عبارت ( مُصَفًّى ) به زیبایی تمام اجرا میشود .  از عبارت ( کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ) استاد جواب مقام صبا را با قدرت در حین لطافت اجرا میکنند . و در عبارت ( فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ ) انتقال بسیار زیبایی به بیات انجام میدهند .


در آیه 16 نحوه ی ادای بسیار فصیح حرف کاف در قفله ( الیک ) قابل توجه میباشد .

در ادامه استاد عبارت ( حَتَّى إِذَا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِکَ قَالُوا لِلَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَاذَا قَالَ آنِفًا ) را در مقام صبا به شیوه مخصوص خودشان اجرا میکنند . اگر تلاوت معروف و شاهکار کهف و قصارالسور استاد را شنیده باشید میتوانید شباهت این لحن( و چند لحن دیگر از این تلاوت ) را با الحان آن تلاوت بسنجید . مثلا در آیه :( حَتَّى إِذَا رَکِبَا فِی السَّفِینَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَیْئًا إِمْرًا) این دو مقطع از لحاظ لحنی خیلی مشابه همند.



أُولَئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ  در مقام بیات اجرا شده است .


آماده شنیدن حجازهای روحبخش شیخ عبدالباسط باشید .

از آیه 17 استاد وارد مقام حجاز در نغمه حجاز نوا میشود .

آیه 18 در بمِ صدا و با ادای متفاوت عبارت ( أَشْرَاطُهَا)  حجاز نوا ادامه مییابد.

آیه 19  یک حجاز دلنشین و بسیار بسیار زیبا با تحریرهای فاخر با صدای شیخ عبدالباسط

تحریر ( مومنین ) بر روی همزه ساکنه کار دشواریست .

آیات 20 تا 23 در مقام بیات تلاوت شده است .به تاکید استاد بر عبارت (قلوبهم ) دقت فرمایید.

آیه 24 در قرار مقام راست

آیه 25 در جواب مقام رست . نکته : مدیریت استثنایی و ادامه تلاوت با وجود گرفتگی صدا در ابتدای فراز و اتمام بسیار زیبای آن .( ما شاء الله )

آیه 26 نفس اول : ترکیب راست و چهارگاه  . نفس دوم : چهارگاه

آیه 27 : چهارگاه

آیه 28 : نغمه رهاوی

آیه 29 : رهاوی با انتقال به راست

آیه 30 فرود زیبا در مقام بیات


الحمد لله


نظرات  (۹)

۰۷ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۵۶ مرتضی انجم شعاع
سلام علیکم. استاد عبدالباسط آیات ابتدایی سوره انشقاق رو دو مرتبه تلاوت میکند. تا چندی پیش نسخه ای که وجود داشت فقط یکبار این آیات رو شامل میشد. آقای احمد الحمرا نسخه ای منتشر کردند که کامل بود اما کیفیت خوبی نداشت. آقای قنبری اون مقطع مفقود رو به تلاوت اصلی اضافه کرده بودن و در وبلاگشون گذاشتند. اما اخیرا نسخه اصلی و کامل اون منتشر شد که در وبلاگم گذاشتم.
پاسخ:
سلام علیکم
بله بسیار صحیح میفرمایید . خیلی ممنون از توضیحات کاملتون .
اتفاقا بنده از این تلاوت یک نسخه عالی دارم ولی بعد از بررسی دیدم که همون مقطع مفقودی به تلاوت اضافه شده و خیلی از این بابت خوشحال شدم .
ان شاء الله دوستان این تلاوت زیبا را از وبلاگ ارزنده جنابعالی دانلود میکنند .سپاسگذارم

۰۷ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۶ مرتضی انجم شعاع
خدمت آقای امیرمحمد و همچنین برادر عزیز آقای آذری کیا عرض کنم که نسخه‌ی اصلی شاهکار ذاریات مطففین انشقاق در وبلاگ این حقیر موجوده. اون مقطع ابتدایی آیات انشقاق هم که سالها مفقود بود در این نسخه با کیفیت اصلی وجود داره.
پاسخ:
سلام علیکم
شما به کدام قسمت ، آیات مفقودی میگین برادر؟
در نسخه ای که شما قرار دادید ، چه ایه ای اضافه شده؟
أتمنى الصحة والعافیة لکم من الرب بارک الله فیکم یا سیدی محمد 
پاسخ:
شکرا یا اخی الکریم شکرا 
سلام آقای آذری کیا مقام شناسی تلاوت مشهور سوره کهف و قصار السور مسجد یلبغا سوریه سال 1957 را از شما میخواهم شکرا جزیلا فضیله الشیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد کبیر مقارئ عموم جمهوری المصر العربیه
پاسخ:
سلام برادر
در روزهای آتی چشم
سلام آقای آذری کیای عزیز چون من یکی از طرفداران پرو پا قرص وبلاگ شما هستم تنها کسی هستم که آنطور که باید از شما درخواست تلاوت دارم  تلاوتی از سوره های شوری ق تکویر و شمس در مسجد امام محمد ابن ادریس الشافعی مصر را با اصلی ترین نسخه میخواهم و همچنین استاد تلاوتی از سوره الاسراء را در پاکستان به توثیق سال 1967 انجام دادند که در بیشتر سایت های عربی به سال 1980 معرفی شده که ناتمام است این تلاوت از اول سوره شروع میشود و تا آیه 13 با عبارت یوم القیامه کتابا پایان میابد که فقط 25 دقیقه از این تلاوت شاهکار موجود است اگر از این تلاوت اطلاع دارید و اگر موجود است این تلاوت را هم در وبلاگ لحاظ کنید میدانم که مشغله کاریتان زیاد است ولی از شما میخواهم مرا عفو کنید الشیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد کوکب الشرق و الغرب
پاسخ:
سلام مجدد دارم خدمت شما جناب آقای امیر محمد عزیز
از ابراز نظر صمیمانه شما متشکرم. تلاوت شوری ق تکویر شمس مربوط به مسجد شافعی قاهره در سال 1962 است و از تلاوتهای دلربای شیخمان محسوب میشود . بهترین نسخه از این تلاوت را در روزهای آتی تقدیم حضورتان میکنیم اما در مورد سوره اسراء نسخه دلخواه شما در دسترس نیست.
از شما کمال تشکر و سپاس گذاری را دارم آقای آذری کیا اجر و پاداش اخروی تان با خداوند متعال باشد
پاسخ:
پاینده باشید برادر
سلام علیکم...به به!!!ما شا الله به این صدا!متاسفانه تا به حال قسمتم نشده بود که این تلاوتا گوش بدم با اینکه تعریفشا خیلی میشنیدم ولی امروز با خواست خدا و کمک شما و بالاخص توضیحاتتون که واقعا ترکوند، فرصتی پیش اومد که من بتونم این تلاوتا گوش بدم و بازم میگم: به به چه تلاوتی !

ببخشید یه سوال هم داشتم،اینکه:نفسی که قراء به هنگام تلاوت دارند و بعضیشون هم خیلی طولانیه را با تمرین بدست اورده اند یا خدا دادیه؟
اگه با تمرینه،لطف میکنین تمریناشا به ما بگین؟
پاسخ:
سلام و برکات خداوند بر شما برادر گرامی
تشکر . داشتن نفس طولانی هم یک استعداد ذاتی میتواند باشد و هم با تمرین اصولی میتوان نفس را طولانی تر کرد .بهترین شیوه برای طولانی تر کردن نفس استفاده از تنفس دیافراگمی است.
در تنفس دیافراگمی نفس بجای سینه در شکم محبوس میشود و تمرین کردن این نوع تنفس باعث میشود تا پرده دیافراگم پایین از حد معمولش برود و این یعنی ، حجم بیشتری برای ذخیره سازی نفس ایجاد میشود . تمرین (( اصولی و آهسته در بازه زمانی طولانی )) باعث  میشود باصطلاح دیافراگم شخص پایین بیفتد و باعث افزایش حجم نفسش گردد .

چند نکته از اصول صحیح نفس گیری دیافراگمی
*** در این نوع تنفس همزمان حجم کثیری از هوا را از طریق دهان و قسمتی از آن را از طریق بینی وارد شکم میکنند .
***پرده دیافراگم مانند فنر خاصیت ارتجاعی (برگشتی ) دارد و با کشیدنِ نفس ، پایین میرود و در اثر خاصیت ارتجاعی میل به برگشت دارد ، لذا بهمین جهت نباید آهسته آهسته نفس کشید چونکه پرده دیافراگم میل به برگشت دارد و نفس گیری تدریجی باعث ایجاد فشار در سیستم تنفسی میشود . از این رو باید نفس گیری سریع باشد .
*** برای نفس گیری سریع اصولا بایست از یک ورودی با دهانه بزرگ استفاده کرد تا تنفس بسرعت انجام گیرد . و چونکه ورودی دهان از ورودی بینی وسیع تر است ، لذا تنفس از طریق دهان بسیار مطلوب تر از تنفس کامل با بینی است .
*** اما چونکه هوای وارد شده از بینی ، صاف با طراوت و مطلوب است ، لذا قسمتی از تنفس نیز از راه بینی بایستی وارد شکم شود .
*** نشستن بطوریکه پشت کمر تقریبا زاویه قائمه ( 90 درجه نسبت به زمین ) داشته باشد .
۰۴ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۵ مرتضی انجم شعاع
ممنون بابت معرفی تلاوت های استودیویی زیبای استاد
پاسخ:
سپاسگذارم بزرگوار
تشکر. همون طور که گفتید این تلاوت دقایق ابتداییش (احتمالا 5 دقیقه) موجود نیست و استعاذه رو از یه جای دیگه گذاشتن اولش. و این جز تلاوتهای استدیویی دمشق هست.
پاسخ:
بله آقا محمود عزیز ظاهرا ابتدای این تلاوت را باید جزو مفقودات حساب کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">