وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

یکی از فراز های درجه یک عالم تلاوت ،فراز ابتدایی سوره قیامت شیخ عبدالباسط است . ایشان در فراز اولِ این مقطع ، تمام لزومات اجرای یک شاهکار را اعم از ( صوت بی نقص ، لحن و ترکیبات خارق العاده ، تجویدی فوق العاده ، وقف و ابتدای بی نقص ، نفس عالی ، تاثیرگذاری وافر بر مستمعان و .... ) به منعصه ظهور میرساند . آنقدر جذاب اجرا شده که استماعش بیش از توضیح دادنش لذت بخش است . پس بشنویم فراز اول و دوم آیات 1-4 سوره قیامت را با صدای شیخ عبدالباسط:

دانلود فراز



در فراز اول شیخ عبدالباسط با لحنی اعجاب انگیز شکلی خاص از بیات حسینی را با شمه ای از نهاوند (با تحریرهای منحصر به شیخ منشاوی رحمة الله علیه  در نهاوند (مثلا در لوامة )) ترکیب و اجرا میکند و در عبارت بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ انتقال بسیار زیبایی به بیات شوری دارد.

در فراز اول فقط کافیه ببینید استاد از ابتدای فراز تا عبارت لوامة چقدر صدای خود را در آن پرده بالا بطور یکنواخت ( بدون فراز و نشیب) میکشد و این کار واقعا کار بسیار دشواری است .

در مورد تحریرها نیز میتوان به تحریرغیرقابل تقلید روی عبارت(قرمز) و تحریرهای فاخر (سبز) اشاره کرد :

لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ


و اما فراز دوم در ترکیب راست و چهارگاه تبدیل به یک قطعه جاودانه شده است .

تحریرهای این بخش متفاوت با فراز قبلی اجرا شده :

لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ

در این فراز جاودانه نیز تحریرهای بسیار شفاف و خارق العاده هر مستمعی را جذب شنیدن میکند . واقعا تمام حرکات و تک تک کلمات و حتی بدون اغراق (تمام حروف ) در این فراز در جای خود و به شایستگی تمام اجرا شده است . میتوانید ببینید که استاد چه کارهای زیبایی انجام میدهد تا تجوید فدای صوت و لحن نشود و بهمین خاطر از تمام امکانات طبق قوانین تجوید استفاده میکند و تمام تحریرها را در بهترین جاها اجرا میکند .

مستحضرید که هر قاری میتواند روی حروف کشیده تحریر بزند مثلادر فراز دوم : عبارات (( لَا (2بار) - اللَّوَّامَةِ  - بَلَى - عَلَى و بَنَانَهُ ))

و همچنین بغیر از عبارات شامل حروف کشیده ، میتوان از چند حرف برای تحریر زدن استفاده نمود . این حروف به ترتیب شدت در تحریر عبارتند از : ( ن م ی ل و ع ر ) که بخاطر ثبت این حروف در ذهن میتوان آنها را در یک عبارت ( نورعلمی) بخاطر سپرد. استاد عبدالباسط نیز از این امکان بهره مند میشود و شاهکاری خلق میکند :(( الْإِنْسَانُ - أَلَّنْ - أَلَّنْ نَجْمَعَ - عِظَامَهُ  ))

نوع سوم در تحریر ، تحریر روی حروف کوتاه است است که قبلا با ذکر مثال و نمونه فرازهای مختلف ، توضیح داده شد .


الحمد لله


نظرات  (۳)

سلام علیکم
بنده در نوجوانی با شنیدن نسخه اصلی این فوق شاهکاراز رادیو بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و به استاد علاقه مند شده و با قرآن مانوس گردیدم و بنظر بنده بهترین و معنوی ترین تلاوت استاد عبدالباسط هست
 سالهاست بدنبال اون نسخه اصلی میگردم اما چیزی که بنده را شگفت زده کرد کیفیت خوب فراز هاست ازتون خواهش میکنم لینک تلاوت کامل مدثر قیامه را با این کیفیت برام ارسال کنید.
ان شاءا... در پناه قرآن موفق و موید باشید.باتشکر 
پاسخ:
سلام 
روی فرازها بسیار کار شده ، اگر فرصتی بود ، روی تااوتهایی که پتانسیل ارتقاء کیفیت داشته باشند ، کار خواهد شد.
سلام آقا واقعا ممنون و متشکر،واقعا!

بدون مبالغه آدم با کمی تامل روی این چهار آیه نورانی و ایضا با شنیدن صدای استاد که الحق و الانصاف متناسب با معنی است گریه اش می گیره...

فقط چرا با اینکه اینقدر استاد فنی کار میکنه پس چرا در کشورمون کمتر کسی از استاد عبدالباسط در تلاوتاش تقلید میکنه؟؟؟
پاسخ:
سلام صمیمانه دارم خدمت شما 
بله با کمی تامل در این آیات ، اشک از چشمان هر کسی جاری میشه.

و در مورد اینکه چرا در ایران کسی از استاد عبدالباسط عبدالصمد تقلید نمیکنه ، میشه چند مورد ذکر کرد.
1- معمولا در ایران اکثر قاریان به یک فرم خاص (مسابقه ای ) تلاوت میکنند و سبک شیخ عبدالباسط یک سبک معنوی و آسمانی است نه یک سبک برای امتیازگیری در مسابقات تلاوت.
2- تا کنون که سالها از رحلت شیخ بزرگوار میگذرد ، هنوزهم کسی نتوانسته با صوتی همچون صوت استاد عبدالباسط بخواند.و دومین عامل بعبارتی ضعف صوتی قاریان و همچنین ندانستن تکنیکهای صوتی استاد و ضعف در برابر اجرای فرازهای تقلیدی از استاد عبدالباسط بعلت عدم سازگاری جنس صدای قاری با جنس صدای استاد است.
و چند عامل دیگر که طرح آنها سبب ورود در جزئیات است و مجال میطلبد.
واقعاً که این قطعه یکی از شاهکارهای بدون تکراره.
به نظرم یه نکته رو نگفتید. در فراز اول، عبارت (عِظَامَهُ بَلَی) انتهای عِظَامَهُ یک تحریر شبیه تحریر بَلَی اجرا میکنه که این دو تحریر شبیه هم و پشت سر هم زیبایی خاصی داره.
پاسخ:
انتهای عبارت عظامه در فراز اول تحریر نیست و یک غلت بسیار ریز و ظریف است بهمین سبب در ردیف تحریرها ذکر نشد .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">