وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

فراز سوره مدثر شیخ عبدالباسط در مقام حجاز


هر زوال و هر کمالی سببی دارد  چون عالم ، عالمِ علت و معلول است . هر عملی بازتابی دارد و هر کنشی ، واکنشی .

از مجرمان سوال میشود : چه چیزی باعث شد که به سَقَر (دوزخ ) در آیید ؟ و چونکه آنها در آن روز بر اعمال خویش آگاهی کامل دارند (یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ)  چهار عامل بزرگ سقوط در دوزخ را ذکر میکنند  : 1- ما از نمازگزاران نبودیم 2- مسکین را طعام ندادیم 3- با اهل باطل به بطالت پرداختیم 4- روز قیامت را همواره تکذیب میکردیم.


آری این است ماجرای دردناک دوزخیان !!!

دانلود فراز

شیخ عبدالباسط به مفهوم وسیع کلمه این ماجرا را در مقام افسوس میخواند ، یعنی تمام اندامهای حسی او ، فریادِ افسوس میزنند . کافیست با این توضیح فقط یکبار بشنوید تا این افسوس را در این صدای القایی آسمانی ، حس کنید. بنظر بنده زیباترین  نغمه برای این مقطع همین حجاز است که میشنوید .جایی که در آن صدا ، آهنگ لحن و معنا به هم در می آمیزند تا با جرعه ای از اکسیر روح بخش آن آیات ، بر قلبهای مخلوقاتش مرهمی سازد .

در بخش اول این فراز  ، تناسب و تقارن بین عبارات ( المصلین و المسکین) به زیبایی اجرا میشود برای درک بیشتر ،به شیوه اجرای متقارن این دو عبارت توجه کنید .

استاد وقتی به عبارت ( الخآئضین ) میرسند در مدِّ این عبارت اوج پشیمانی و حسرت دوزخیان را بتصویر میکشد . لازم بذکر است در این مد از هیچگونه تحریر استفاده نشده است و این حالت که در مد عبارت ( الخآئِضینَ ) اجرا شده است ، غَلت است نه تحریر . اگر دوست دارید نمونه های زیادی از غلت بشنوید میتوانید به شاهکار ربنای استاد شجریان گوش بدهید که پر از اجرای غلت است .

و اما در فراز دوم که همانند فراز اول در حجاز نوا ادامه می یابد ، شیخ عبدالباسط با همان حالت حزن و اندوه آیات را ادامه میدهد و وقتی به آیه (حَتَّى أَتَانَا الْیَقِینُ ) میرسد ، در عبارت (حَتَّى) چنان میخواند که با کشش صدای خود گویی یک عمر را (تاااااااااآ) مرگ بتصویر میکشد . این حالت را کسانی که در کار دیکلمه تخصص دارند بخوبی میتوانند درک کنند . مثلا اگر یک دیکلمه خوان بخواهد این جمله را بخواند :(( از بچگی تا آخر عمر تلاش کردم )) بهترین جایی که میتواند کش دهد و تاکید کند عبارت ( تا ) است که در این جمله نشان دهنده طول زندگی است .استاد عبدالباسط نیز در این آیه در عبارت ( حَتَّى ) چنین هنری را اجرا میکند.

درود و رحمت خداوند رحمن بر روح استاد بزرگ


الحمد لله

نظرات  (۱)

۲۰ تیر ۹۶ ، ۲۲:۵۶ محمود <>
احسنت بر شما با این متن زیبا... واقعا این مقطع رو توی آسمون خونده... یعنی یک نفر باید تو معنی آیات ذوب شده باشه که یک چنین آهنگی به این آیات بده. یعنی آدم تصور میکنه که مکالمه با همین لحن و سوز و گداز انجام میشه...
پاسخ:
سپاسگذارم برادرم

واقعا در این فراز بنده چنین حالت و چنین مکالمه ای را بوضوح متصور شدم .

هر چقدر حق آیات ادا شود تاثیرات آن در شنونده بیشتر میشود و  در این صورت یک تلاوت واقعی را خواهیم شنید : یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">