وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

در ادامه پس از طی فرازهایی در بم خوانی به سه فراز بسیار زیبا میرسیم .



سوره مدثر یکی از سوره هایی است که تسلط بسیار بالایی برای ادای یک لحن بطور صحیح میطلبد ، چون انتهای آیات به صداهای کشیده ختم نمیشود .

در فراز اول سخن یکی از کافران را بیان میکند که قرآن را جادویی متاثر و فراگرفته از دیگران میشمارد و آنرا کلام بشر میپندارد !!!

استاد عبدالباسط این فراز را در بیات نوا تلاوت میکند ، شیوه خاص این فراز ، در بکارگیری لحنی افسوس برانگیز و ندامتگرانه است که این حالت را به مستمع القا میکند . او با صدای خود ، افسوسِ خود را ابراز نظر کافران در مورد قرآن بطرزی غم انگیز بیان میکند.

دانلود فراز اول

در فراز دوم ، شیخ عبدالباسط مطلبی فراتر را در آیه بعدی تلاوت میکند ، سخنی از خدا !!!

استاد عبدالباسط برای تفکیک سخن خدا از سخن کافران ، سطح صدای خود را بالاتر میبرد ، و از فنی بنام مدولاسیون استفاده میکند (( مدولاسیون در تلاوت قرآن  به جمع دو حالت گفته میشود : 1-تغییر لحن 2- تغییر سطح صوت. یعنی هر دو حالت همراه با هم باشد ، یعنی هم تغییر لحن و هم تغییر سطح صوت ))

استاد عبدالباسط بطور کلی نابغه فن مدولاسیون است و تغییر لحن و درجه صوتی را آنچنان با ظرافت انجام میدهد که در جان و دل انسان نفوذ میکند ، نمونه ای از مدولاسیون بسیار زیبا مقطع معروف (لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ) در تلاوت آسمانی حشر تکویر فجر است .

در فراز دوم استاد عبدالباسط ، وقتی به آیه ((لَا تُبْقِی وَلَا تَذَرُ)) میرسد ، همزمان با شدت یافتن عذاب ، سطح صدای خود را منطبق بر معنا بالاتر میبرد و محوریت معنایی را سرلوحه ی کارش میداند.

دانلود فراز دوم


در فراز سوم شاهد فرازی نادر و بسیار زیبا هستیم ، شیخ عبدالباسط وقتی در توصیف سقر به آیه (( لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ  :  پوست بدن را [همه جانبه] دگرگون می کند )) میرسد ، از تحریری سوزناک (در قسمت  قرمز رنگ ) استفاده میکند ، طوری که دگرگونی پوست یک انسان را در دوزخ به مستمع انتقال میدهد . قسمت پایانی آیه(( عَلَیْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ)) نیز بطرز کاملا هنرمندانه ای لحن را روی عبارت تِسْعَةَ عَشَرَ به پایان میرساند.

دانلود فراز سوم


الحمد لله

نظرات  (۱)

سلام خدمت استاد عزیز و بزرگوار...و تشکر بابت این کار عظیمتون

یه خواهشی داشتم:لطفا همین طور که تلاوتای سال های جوانی استادا مورد بررسی قرار میدید تلاوتای سال های پیری اون شمس تلاوت را هم مورد بررسی قرار بدید چون تلاوتای سال های پیری استاد را هر کسی(بدون تعارف) اشتیاق چندانی به گوش دادن انها نداره و با اینکار شما شاید بتونید علاقه و اشتیاق افراد را به شنیدن این تلاوت ها افزایش دهید
                                           ممنون
پاسخ:
و سلام خدای رحمن بر شما بزرگوار

بنا به شواهدی که از آمارهای مختلف میتوان بدست آورد ، حق با شماست !!!
اکثر دانلود تلاوتهای شیخ عبدالباسط مربوط به دهه پنجاه (الخمسینات) و دهه شصت ( الستینات) هست که نشان دهنده ذوق و میل مردم به استماع تلاوتهای بیست تا چهل سالگی استاد است. البته این نکته  حائز اهمیت است که مستمعان نیز مثل قاریان دارای مراتبی هستند ، مستمع عادی ، مستمع مشتاق ، مستمع حرفه ای و مستمع استاد.
آن گروه که میلی برای شنیدن تلاوتهای دهه هشتاد استاد ندارند ، مستمعان عادی هستند . و لازم بذکر است ، اینگونه مستمعان بدلیل نداشتن علم کافی در مورد فن تلاوت ، فقط به فاکتور (( صوت )) توجه میکنند( آن هم بصورت سطحی نه فنی )  و اطلاعی از دیگر شاخه های مهم تلاوت ندارند .
دستور شما نیز در مورد تحلیل تلاوتهای دوره پیری استاد ، بلطف و یاری خدا در آینده نزدیک اطاعت میشود.
موفق و موید باشید .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">