وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

از آنجاییکه ابتدای آیات سوره مدثر با انذار و هشدار شروع میشود ، لذا استاد عبدالباسط این آیات را در مقام خوف میخواند . خیلی بندرت پیش می آید که یک قاری در اول تلاوتش از مقام صبا استفاده کند ، اما استاد عبدالباسط با توجه به مفاهیم این آیات در ابتدای تلاوتش صبا را اجرا میکند .



دانلود فراز اول

دانلود فراز دوم

دانلود فراز سوم


در فراز دوم شیخ عبدالباسط بطرز هنرمندانه ای از نغمه بیات حسینی استفاده میکند .

در این فراز ، استاد در عبارت (( النَّاقُورِ )) از آکسان استفاده میکند که زیبایی چند برابر به این مقطع میبخشد . آکسان به زبان خودمانی یعنی جداسازی دو یا چند عبارت (یا جمله) از هم (البته مکثی کوتاهتر از سکت ) .آکسان در تلاوت مصریها کاربرد ویژه ای در القای مفاهیم به مستمع دارد . مثلا وقتی استاد عبدالباسط آیه ((فَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ)) را میخواند ، در عبارت (( النَّاقُورِ )) از آکسان استفاده میکند:پس چون در صور دمیده شود ، و با مکثی که انجام میدهد ، مستمع را به شنیدن ادامه واقعه پس از نفخ صور دعوت میکند :فَذَلِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌعَلَى الْکَافِرِینَ غَیْرُ یَسِیرٍ ( آن روز روز سختی است. بر کافران آسان نیست) و این جداسازی چند جمله با استفاده از فن آکسان میتواند به تفهیم آیات در اذهان مستمعان یاری رساند. و نکته بسیار زیبای این مقطع تحریر توگلویی سوزناک و حزن انگیز در قفله ( یسیر) است .


و اما فراز سوم فرازی فوق العاده محزون ، و هنرمندانه است که خضوع و خشوع صوت شیخ عبدالباسط بوضوح قابل لمس است . استاد ضمن اینکه نعمتهای خداوند را بر (کافر) ذکر میکند ، حالتی خوفناک و هشدار انگیز در صوت آسمانی اش نقش میبندد. این حالت بخاطر اینست که هر نعمتی ، تاوانی دارد و تاوانش شکر و حمد خداست نه انکار !!!

مال و ثروت و فرزندان را طوری تلاوت میکند که زنگ هشدارِِ ناشکری را در گوش مستمع بصدا در می آورد ...



الحمد لله

۹۶/۰۴/۱۴
محمد آذری کیا

نظرات  (۱)

۱۷ تیر ۹۶ ، ۰۶:۲۱ امیر(دیوانه ی استاد عبدالباسط)
با سلام و عرض خداقوت خدمت شما عزیز...
تحلیل هاتون بسیار جالب و متفاوت از سایر وبلاگ هاست،ازتون تشکر میکنم.
این تلاوت بسیار روح نواز و آسمانیست،این حقیر بارها شده که چندین بار بصورت پشت سر هم به این تلاوت گوش دادم و به قدری به فکر فرو رفتم که هرگز متوجه گذر زمان نشدم.
به نظر من هیچکس به جز امیرالقراء شیخ عبدالباسط نتوانسته و نمیتواند سور مدثر و قیامت را اینقدر زیبا و هنرمندانه تلاوت کند.
در پناه حق باشید.
پاسخ:
سلام برشما بزرگوار
نکته ای حائز اهمیت است که باید خدمت شما عرض کنم ، شاید ارزش این تلاوت با گذر تاریخ درک شود ، هر چه قدمتش بیشتر شود ، ارزشش بیشتر شناخته خواهد شد ، سنگهای صاف و روشن در اثر برخورد با موانع و سیلابها صاف میشوند و جلا می یابند ،وهرچه بیشتر با موانع برخورد کنند رنگ و جوهره درونی شان بیشتر بارز میشود.
تلاوت مدثر قیامت شیخ عبدالباسط نیز از چنین مثالی مستثنی نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">