وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

طرفداران شیخ عبدالباسط همیشه با شنیدن تلاوتهای اثر گذار این شمس تلاوت ، دل و جان را جلا میدهند به آیات نورانی قرآن و شنیدن این آیات با صدای استاد عبدالباسط جذابیت بیشتری به مستمع انتقال میدهد. امشب که مصادف با شب نورانی قدر است ، تلاوتی متفاوت از شیخمان را برای شما آماده کرده ایم . تلاوتی که سمبل و نماد حزن در تلاوت استاد عبدالباسط است . این تلاوت مربوط میشود به سال 1953 که بعبارت دیگر 65 سال از اجرای این فوق شاهکار عظیم گذشته است . اگر اهرام مصر در گذر تاریخ از بین بروند ، این تلاوت تا روزهای واپسین حیات در کره زمین باقی خواهد ماند ، چونکه این اثر ، محصول عشق خدایی است و در آن صدا و روح تلاوت در هم آمیخته شده اند .



یکی از بهترین و باکیفیت ترین نسخه از نُسَخ مربوط به این تلاوت را که در آن هیچگونه ویرایش و یا افکت گذاری اعم از اکو یا تغییرات زیر و بمی انجام نشده و در این تلاوت صدای واقعی استاد را خواهید شنید ، برایتان آماده کرده ایم ، حجم 45 مگابایت بخاطر کیفیت بالای ضبط است . البته نسخه اصلی این تلاوت 260 مگابایت بوده که بدلیل داشتن حجم بالا از ارائه آن خودداری شد.

دانلود سوره یوسف 1-29 قصر جابری حلب 1953 با صدای استاد عبدالباسط

در این تلاوت استاد عبدالباسط به مفهوم وسیع کلمه (( معنا محور )) تلاوت میکند . و طبق فرموده نبی مکرم اسلام درباب حزن در تلاوت ، تلاوتش دارای ذاتی حزین و سوزناک میباشد .در طی این تلاوت گاهی شیخ عبدالباسط  لحنی درحالت یعقوب نبی بخود میگیرد و گاهی لحنی یوسف وار .

دوستان عزیز امشب شب قدر است و بیایید لحظاتی را در کنار هم در محضر قرآن باشیم.
برای اینکه بتوانید یک تلاوت را درک کنید ابتدا بایستی با آیاتی که تلاوت شده آشنایی داشته باشید تا بتوانید الحانِ پیاده شده در این آیات را هضم کنید .
حال با این توضیح مختصر ، سفری میکنیم در یکی از فراز های ناب این تلاوت ...

میرویم به چندین هزار سال پیش در مصر جایی که برادران ، یوسف را از خانواده و دیار خویش رانده اند و او بی کس و تنها و غریب در چاهی است که بالاخره او را کاروانی با خود میبرد و پس از ماجراهای فراوان ، زنی او را در اتاقی محبوس میکند و به گمانش درهای گریز را بسوی یوسف میبندد
(( وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ  )) یوسف در جهاد خویش با نفس ، در تجلی نفس اماره در ذهنش ، همه درها را بسته میدید اما با این وجود چنان خود را به در و دیوار میکوبید که اعضای بدنش مجروح میشد . و آن زن دست از او برنمیداشت و بدنبال او برای سبقت از یوسف میدوید (( وَاسْتَبَقَا الْبَابَ )) تا روبروی یوسف خوش سیما قرار گیرد . اما یوسف چنان میدوید و خود را به این در و آن در میزد که آن زن نمیتوانست از او سبقت جوید و بناچار از پشت پیراهن یوسف را گرفت و پاره کرد (( وَقَدَّتْ قَمِیصَهُ مِنْ دُبُرٍ  ))  شوهر آن زن در پی این صداها پشت در آمد و دیدند که او عزیز مصر است (( وَأَلْفَیَا سَیِّدَهَا لَدَى الْبَابِ )) آن زن سریعا به یوسف اتهام وارد کرد  و رو به شوهرش گفت : کسی که نسبت به خانواده ات قصد بدی داشته باشد، کیفرش جز زندان یا شکنجه دردناک  چه خواهد بود؟ (( قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِکَ سُوءًا إِلَّا أَنْ یُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِیمٌ))
یوسفِ بی کس و غریب و بی پناه در مقابل حاکمان و قدرت بزرگان مصر معصومانه جواب داد : او مرا به مراوده خواند ( و من بی تقصیرم )  ((
قَالَ هِیَ رَاوَدَتْنِی عَنْ نَفْسِی ))

حال همه این ماجرا را در نغمه ی چهارگاه با نوای محزون و آسمانی استاد عبدالباسط در این فراز بشنوید و ببینید که وقتی یوسف جواب میدهد استاد در چه حالتی تلاوت میکنند:

فراز آسمانی 1از سوره یوسف

الحمد لله

نظرات  (۵)

من این تلاوت را سالها قبل از دوستم که سید  بود و محمد نام داشت در قالب نوار کاست گرفته بودم و گوش میکردم. باید بگم که این تلاوت را نه فقط که از بقیه تلاوت های یوسف(ع) استاد دوست دارم بلکه از بسیاری تلاوت ها مشهورایشون هم بیشتر دوست دارم.
پاسخ:
بسیار عالی
با اجازه شما در مورد توثیق این تلاوت در وبلاگ خودم توضیح خواهم داد امروز یا فردا...
پاسخ:
صاحب اختیارید برادر ، خواهش میکنم
قطعا از اطلاعات صحیح و کامل شما استفاده خواهیم کرد ان شاءالله
خیلی ممنونم که لطف میکنید در این زمینه
تلاوت ماندگاری است. از معدود تلاوت هایی است که از ابتدا تا انتها زیباست.
آیه ی (و جاءوا علی قمیصه بدمٍ کذب) رو استاد بسیار عالی شروع میکنن. واقعاً حالت جنایی داره.
در مورد تاریخ این تلاوت، سال 1953 ذکر شده و تأکید شده این تاریخ درست است.
پاسخ:
وقتی که تمام شرایط تلاوت برقرار شد ، میتوان انتظار تلاوتی را داشت که از ابتدا تا انتها زیبا باشد . از شرایط تلاوت میتوان موارد ذیل را نام برد :
شرایط جسمی و صحت قاری
شرایط روحی و معنوی قاری
محیط و بستر معنوی برای تلاوت
تسلط قاری بر معنای عمیق آیات
داشتن هنرِ القای مفاهیم  و .....

برای تاریخ این تلاوت دو نظر وارد شده که یکی از آنها 1957 و دیگری 1953 و اتفاقا دیشب خواستیم این دو تاریخ را با هم ذکر کنیم ولی در وبلاگ صوت داود که آقای قنبری مدیرش هستن و در این زمینه اطلاعات بالایی دارن ، تاریخ این تلاوت رو سال 1957 ذکر کردن و ما هم به نظر ایشون بسنده کردیم.
http://sotedavood.blog.ir/post/23
بسیار زیبا داداش خدا خیرت بده بسیار متاثر کنند ه ست بار اول بود این قراءت رو شنیدم ممنون
پاسخ:
واقعا همینطوره داداش
ان شاء الله در پست های بعدی با فرازهای بیشتری از این تلاوت جاودانه در خدمت شما خواهیم بود و آنها را بررسی خواهیم کرد
احسنت بر شما با این مقطع زیبایی که انتخاب کردید
پاسخ:
درود برشما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">