وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

تحریر استاد عبدالباسط در مقطع شاهکار سوره نباء

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۰۳ ب.ظ
جناب آقای مرتضی :
این مقطعی که براتون گذاشتم از سوره نبأ تلاوت مشهور قمر رحمن قصار سوریه 1957 هست. استاد توی این مقطع تحریرهای زیبایی اجرا میکنه، به خصوص در قسمت اوجش روی سه کلمه ی (لغواً) و (کذاباً) و (جزآء) که پشت سر هم هستند اما سه تحریر مختلف انجام میشه. این مقطع فوق العاده استثنائی است. 50 ثانیه با این همه تحریر!! در این مورد بیشتر توضیح بفرمایید تا امثال من بیشتر با این فنون آشنا بشن.

آقا مرتضی خوش ذوق مقطعی که برای نمونه انتخاب کردند یکی از زیباترین تلاوتهای شیخ عبدالباسط هست که توضیح مختصری در مورد این قطعه خدمت عزیزان ارائه میشه.



إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا  وَکَوَاعِبَ أَتْرَابًا  وَکَأْسًا دِهَاقًا لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا کِذَّابًا جَزَاءً مِنْ رَبِّکَ عَطَاءً حِسَابًا

مقطع سوره نباء شیخ عبدالباسط

استاد عبدالباسط با این نفسهای گرم ، غوغایی بپا کرده ، مستمعان از شمیم عطرآگین صوتش مدهوش شده اند و سر از پا نمی شناسند . خوشا به احوال کسانی که این تلاوت را در حضور شیخ شنیده اند . از فریادهای مستمعان مشخص است که تاثیر این تلاوت در عمق دلشان نفوذ کرده است...
واقعا شنونده یکی از زیباترین مقاطع در عالم تلاوت هستید ، استاد عبدالباسط در این قطعه (( ماشاءالله ))  از تحریرهای سرعتی ، تو گلویی ، پلکانی سرعتی ، تحریر خطی و همچنین ترکیبی از این تحریرها استفاده کرده است که برای آشنایی بیشتر با رنگهای مختلف آنها را نشان میدهیم
تحریر معمولی با رنگ قهوه ای
تحریر تو گلویی با رنگ قرمز
تحریر های سرعتی با رنگ سبز
تحریر پلکانی سرعتی با رنگ نارنجی
تحریر خطی با رنگ آبی

إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا  وَ کَوَاعِبَ أَتْرَابًا  وَکَأْسًا

 دِهَاقًا لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَ لَا کِذَّابًا جَزَاءً مِنْ رَبِّکَ عَطَاءً حِسَابًا


تحریرهای خطی ، تحریرهایی هستند که یک سیکل از صوت همانند نمودار سینوسی  ، بطور مکرر و طبق فواصل تقریبا مساوی تکرار میشوند مثل :در عبارت ((
أَتْرَابًا وَ  )) و یا بطور واضحتر در ادغام در عبارت (( لَغْوًا وَ لَا )) که استاد عبدالباسط بطرز خارق العاده ای این تحریر را اجرا میکنند . نمودار عبارت (( لَغْوًا وَ لَا )) فقط قسمت ادغام را در تصویر زیر مشاهده میکنید  :



همانطور که از شکل بالا استنباط میشود ، چهار تحریر در فاصله های مساوی اجرا شده که همانند نمودار سینوس میباشد :

تمام این تحریرها حول محور خط افقی از یک پرده به پرده های مجاور در رفت و برگشتند  در ربع پرده یا
حتی پایینتر از آن نیز ممکن است این کار انجام شود  و بهمین جهت به آنها تحریرهای خطی میگوییم.
تحریرهای توگلویی نیز همراه با شکست صوتی هستند و در آنها فواصل طولی و ارتفاعی معینی برای تکرار تحریر وجود نداردالبته تا حدی که از متناسب با سرعت متعارف تلاوت باشد. سرعت تحریر اساتید اکثرا نسبت به سرعت تلاوتشان متناسب است. مثلا شیخ حصان چون سرعت تلاوت بالایی دارد ، طبیعتا سرعت تحریرش بالاست و شیخ علی البنا چون سرعت تلاوت پایینی دارد ، سرعت تحریرش نیز پایین تر است.
اما یکی از مطالب مهم در مورد تحریر ، سرعت تلاوت متوسط استاد عبدالباسط است که مانع از اجرای تحریر سرعتی نشده است و خودتان هم میتوانید کمی روی این موضوع فکر کنید.این استاد علیرغم سرعت متوسط تلاوتش ،هرلحظه که اراده کرده از تحریرهای سرعتی استفاده کرده است.
نکته بعدی در مورد تحریر پلکانی سرعتی است که استاد در عبارت ((
لَا یَسْمَعُونَ )) تحریر پلکانی سرعتی را در حالت صعودی اجرا میکند در تحریر پلکانی معمولا شاهد تغییر سطح پرده صوتی هستیم که در عبارت لَا میتوانید این حالت را بشنوید .
نکته بعدی در عبارت ((
جَزَاءً )) قسمت اول تحریر از نوع تحریر توگلویی و قسمت دوم که حالتی جداگانه دارد ، مثل عبارت ((
لَغْوًا وَ لَا )) از نوع تحریر خطی است.
بخاطر آنکه مختصری از این مطول را بیان کنیم لذا بهمین توضیح بسنده میکنیم .
الحمدلله

نظرات  (۲)

ممنون از حسن توجهتون. بسیار عالی بود.
این تلاوت (قمر رحمن قصار 1957) جزء معدود تلاوت هایی است که از اول تا آخر، مستمع رو پای تلاوت میخکوب میکنه. به نظر من این تلاوت یه سر و گردن بالاتر از سایر تلاوت های خود استاد و سایرینه.
اگه ممکنه مقام های تلاوت رو هم معرفی کنید و برای هرکدوم یک نمونه از استاد بزارید. ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم ادای وظیفه است

ما تصمیم داریم بطور تدریجی مقاماتی که استاد عبدالباسط اجرا کردند ، در وبلاگ قرار بدهیم و هدف اصلی ما آموزش کامل این مقامات است و بهمین خاطر میخواهیم مثلا وقتی مقام صبا را توضیح میدهیم حداقل ده تا بیست مقطع از آن برای یادگیری کامل اعضا قرار دهیم ، وگرنه بنظر بنده یک مقام را با یک مثال نمیتوان فراگرفت و آموزش صحیح نیازمند شنیدن قطعات متنوع از مجالس متنوع که در حالات روحی مختلف اجرا شده ،  است.

مقطع ( ان للمتقین مفازا  .....  من ربک عطآء حسابا ) در مقام راست اجرا شده و قرار این مقام با جواب ترکیب شده است.

ما بنا به در خواست شما حتما از مقامات مختلف مطالبی قابل ذکر ، عرض میکنیم .
جزاک الله خیرا
بسیار دقیق و فنی. جزاک الله
پاسخ:
جزاک الله خیرا کثیرا یا اخی الکریم
َمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">