وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

تحریر سرعتی در تلاوت شیخ عبدالباسط

سه شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸ ب.ظ

یکی از مهمترین فاکتورهای جذابیت تلاوت شیخ عبدالباسط استفاده از تحریرهای متنوع در تلاوت است . این بار نوعی دیگر از تحریر های زیبای شیخ را زیر ذره بین میبریم تا ارزش ِ کارِ این نابغه تلاوت بیشتر آشکار شود .


در ابتدا دعوت میکنم به یکی از زیباترین مقاطع در مورد تحریر سرعتی گوش بدهید :

مقطع اول تحریر سرعتی استاد عبدالباسط


وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَکًا فَأَنْبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِیدِ وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَهَا طَلْعٌ نَضِیدٌ رِزْقًا لِلْعِبَادِ


در عبارت (( مَاءً )) تحریر سرعتی زده میشود و شنیدن چنین تحریری برای مستمع لذت بخش است .اما بنظر شما سرعت تحریر در عبارت (( مَاءً )) چقدر بود ؟؟؟

برای درک بهتر این موضوع این مقطع را زیر ذره بین بردیم تا کیفیت کار استاد را آشکارتر کنیم . مشخص شد که استاد در کلمه (( مَاءً )) چهار تحریر سرعتی زده.



استاد عبدالباسط در 0.46 ثانیه یعنی تقریبا نیم ثانیه ، چهار تحریر سرعتی اجرا میکنند که در نوع خود کم نظیر و بسیار زیباست.

مقاطع دیگر برای تحریر سرعتی را خدمت عزیزان آماده کردیم که تحریرهای سرعتی را با رنگ قرمز و تحریرهای توگلویی را با رنگ سبز متمایز نشان داده ایم.


مقطع دوم تحریر سرعتی استاد عبدالباسط
أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَابِیًا


مقطع سوم تحریر سرعتی استاد عبدالباسط
وَکَانَ تَقِیًّا وَبَرًّا بِوَالِدَیْهِ وَلَمْ یَکُنْ جَبَّارًا عَصِیًّا وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا


مقطع چهارم تحریر سرعتی استاد عبدالباسط

وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ فِیهَا فَاکِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَکْمَامِ وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّیْحَانُ فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ


مقطع پنجم تحریر سرعتی استاد عبدالباسط
رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیَانِ


مقطع ششم تحریر سرعتی استاد عبدالباسط

إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ

مقطع هفتم تحریر سرعتی استاد عبدالباسط
أُولَئِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ الْأَغْلَالُ فِی أَعْنَاقِهِمْ


فایل زیپ از تمام مقاطع تحریر سرعتی


الحمد لله

نظرات  (۴)

۱۹ تیر ۹۶ ، ۲۰:۰۳ حسن رحمتی
با سلام خدمت شما دوست گرامی  

اولا خیلی ممنونم از اینکه ما را با مقامات و فن های استاد آشنا میکنید

دوما می خواستم بدونم تو این تحریر هایی که گذاشتید دو مقطع که از سوره ی الرحمن بود مال کدام تلاوته میتونید لینکشا بذارید تا ما اونا دانلود کنیم؟
پاسخ:
 سلام بر شما بزرگوار
سپاسگذارم

این فراز بخشی از شاهکار تلاوت استودیویی شیخ عزیزمان هست . سوره های قمر  ورحمن که در اوج زیبایی صدای استاد عبدالباسط خوانده شده .  یک نسخه بسیار با کیفیت ازاین تلاوت تقدیم به شما :

http://s9.picofile.com/file/8300174118/Qamar49_End_Rahman_1_27.mp3.html


برای اینکه ببینم درست یاد گرفتم یا نه، در همون مقطعی که گذاشتید کلمات "فَأَنْبَتْنَا بِهِ" هم همین جوریه. هم حرف أ در آخر فانبتنا و هم حرف ه در به... درسته؟
پاسخ:
تحریر انتهای فانبتنا از نوعِ تحریر پلکانی سرعتی در حال نزول است ، اگر توجه کنید درجه صوتی از بالا به پایین می آید و به این حالت ، حالت نزولی میگویند . اما در واژه (( بِهِ )) تحریر معمولی زده شده و نشانی از سرعت قطع و وصل صوت نیست و در حالت معتدلی این تحریر با سرعت متوسط اجرا شده .میتوانید سرعت قطع و وصل در عبارت (( مآء )) را با (( بِهِ )) مقایسه کنید تا فرق تحریر سرعتی با تحریر معمولی را آشکارتر ببینید.
سلام. طاعاتتون قبول باشه ان شاءالله
وبلاگ فوق العاده ای دارید. جای چنین وبلاگی که هنر استاد عبدالباسط رو موشکافانه بررسی کنه واقعاً خالی بود.
یه درخواست داشتم:
این مقطعی که براتون گذاشتم از سوره نبأ تلاوت مشهور قمر رحمن قصار سوریه 1957 هست. استاد توی این مقطع تحریرهای زیبایی اجرا میکنه، به خصوص در قسمت اوجش روی سه کلمه ی (لغواً) و (کذاباً) و (جزاءاً) که پشت سر هم هستند اما سه تحریر مختلف انجام میشه. این مقطع فوق العاده استثنائی است. 50 ثانیه با این همه تحریر!! خواهشاً شما که استاد هستید در این مورد بیشتر توضیح بفرمایید تا امثال من بیشتر با این فنون آشنا بشن.
http://s9.picofile.com/file/8296433000/%D9%86%D8%A8%D8%A3_%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D8%B1.mp3.html
پاسخ:
سلام علیکم و رحمة الله
نظر لطف شماست برادر . خدمت شما عرض کنم من استاد نیستم ، خدمتگزار شما و طرفداران شیخ عبدالباسط هستم . از حُسن انتخاب شما تشکر و قدردانی میکنم ، مقطع بسیار زیبایی از شاهکار استادمان برگزیدید. اطاعت امر میکنم .چشم
۱۰ خرداد ۹۶ ، ۰۵:۰۹ امیر(دیوانه ی استاد عبدالباسط)
باسلام و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما..
متشکرم ازتون،کارتون عالی بود.
کار شیخ محبوب ما هم که مثل همیشه بی نظیر و اعجاب برانگیز!!!!!!!
پاسخ:
سلام برادرم 
این ماه پربرکت بر شما و خانواده محترمتان فرخنده باشه و همچنین راز و نیازهاتون قبول درگاه حق باشه ان شاءالله
شما لطف دارید متشکرم .استاد عبدالباسط از ابتدای تلاوتش تا انتهای آن هر لحظه در حال خلق یک اثر عظیم هنری است ، اما چیزی که یک مستمع از تلاوت او برداشت میکند، تمام آن چیزی نیست که او تلاوت کرده ، چونکه در تلاوتهای استادعبدالباسط چیزهایی شنیده میشود که فقط کسی میتواند آنها را درگ کند، که گوش موسیقایی داشته باشد . البته در مورد گوش موسیقایی ان شاءالله بعدا صحبت خواهیم کرد.
موفق باشید در پناه خدا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">