وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

نگاهی به آثار تاریخی و جاودانه شیخ عبدالباسط و مشاهیر تلاوت

وبلاگ اختصاصی شیخ استاد عبدالباسط عبدالصمد

وبلاگ استاد عبدالباسط عبدالصمد سعی دارد با انتشار تلاوتها و مقاطع مختلف از آثار جاودانه شیخ عبدالباسط ، هنر و ابعاد فنی تلاوت وی را در اختیار طرفداران این شمسِ تلاوت قرار دهد .

۸ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

فراز اول :  بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ

فراز دوم : لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ  إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ

فراز سوم : کَلَّا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ  وَقِیلَ مَنْ رَاقٍ  وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ

فراز چهارم : فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى وَلَکِنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى  ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ یَتَمَطَّى أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى ثُمَّ أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى
فراز پنجم : أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِنْ مَنِیٍّ یُمْنَى ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنْثی أَلَیْسَ ذَلِکَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتَى


دانلود فراز : 1...2...3...4...5


فراز اول به زیبایی کامل در نغمه رهاوی اجرا شده
تحریرها : بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ

فراز دوم را استاد در نغمه رهاوی شروع میکند و بعد از اشاره ای به عجم انتقالی بسیار زیبا به چهارگاه دارد.

رهاوی: لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ 
عجم :  إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ فَإِذَا قَرَأْنَا

چهارگاه : هُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ
این ترکیبات و انتقالها ، بسیار زیبا و دلنشین بهم پیوسته اند طوری که در ترکیب چند نغمه یا مقام چنان مهارتی بخرج داده میشود که آب از آب تکان نمیخورد.

تحریرها : لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ  إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ

فراز سوم توده ای سهمگین از حزن در تلاوت است . مسلما اندیشه در این آیات بهمراه استماع این فراز اشک از چشم هر مستمعی را روان خواهد ساخت . این فراز در چهارگاه اجرا شده است .
نکته :در قرآن کریم (در روایت حفص از عاصم ) 4 مورد سکت وجود دارد که یکی از این 4 مورد در عبارت ( مَنْ رَاقٍ ) است . در سکت مکثی کوتاه بدون تجدید نفس انجام میگیرد .

تحریرها :  کَلَّا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ  وَقِیلَ مَنْ رَاقٍ  وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ
تحریر در صداهای کوتاه بسیار دشوار است که در عبارت (التَّرَاقِیَ) بسیار زیبا اجرا شده است .  در سه تحریر ( رَاقٍ  وَظَنَّ أَنَّهُ ) به تمام معنا ، زیبایی تحریر را میشنویم . در این سه تحریر توازن و همگامی وجود دارد که باعث ظرافت و زیبایی هنرمندانه این فراز شده است. همچنین تحریرهای ( الْفِرَاقُ و مَسَاقُ ) از یک جنس هستند و سرعت بالایی در اجرای آن بکارگرفته شده است . تحریر ( إِلَى ) از جمله تحریرهایی است گمشده تلاوتهای قاریان ایرانی است و بندرت از این تحریرهای جذاب و فنی در کشورمان استفاده میکنند. تحریر (یَوْمَئِذٍ ) بسیار فنی است و در این فراز در قسمت قرمز رنگ حدود 0.5 ثانیه سه تحریر پی در پی و جذاب با فواصل معین زده میشود .
و نکته بعدی در اجرای فاخر قفله (
الْمَسَاقُ) است که استاد حاذقانه ، ظرافت را با قدرت و سرعت  ترکیب کرده است که حاصلش این قفله جاودانه شده است .


در فراز چهارم شاهد یک نفس طولانی از استاد هستیم . این فراز در چهارگاهِ مخصوص به سبک شیخ عبدالباسط اجرا شده . اگر به لحن این فراز توجه کنید ، دو آیه آخر از این فراز یعنی ( أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى ثُمَّ أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى) در حالتی معناگرایانه در حالت لحنی سرزنش مداری خوانده شده است .

در تحریرهای فاخر این قطعه نیز میتوان به تحریر ( یَتَمَطَّى ) اشاره کرد که بسیار شگفت انگیز اجرا شده است.

و اما در فراز پنجم زبانمان قاصر از توصیف این قطعه جاودانه است . فقط با اشاره به اینکه نفس اول در چهارگاه و نفس دوم در عجم اجرا شده ، شما را دعوت میکنم به شنیدن این مقاطع جاودانه .

الحمد لله
محمد آذری کیا
۲۶ تیر ۹۶ ، ۲۰:۱۳ ۳ نظر

یکی از فراز های درجه یک عالم تلاوت ،فراز ابتدایی سوره قیامت شیخ عبدالباسط است . ایشان در فراز اولِ این مقطع ، تمام لزومات اجرای یک شاهکار را اعم از ( صوت بی نقص ، لحن و ترکیبات خارق العاده ، تجویدی فوق العاده ، وقف و ابتدای بی نقص ، نفس عالی ، تاثیرگذاری وافر بر مستمعان و .... ) به منعصه ظهور میرساند . آنقدر جذاب اجرا شده که استماعش بیش از توضیح دادنش لذت بخش است . پس بشنویم فراز اول و دوم آیات 1-4 سوره قیامت را با صدای شیخ عبدالباسط:

دانلود فراز



در فراز اول شیخ عبدالباسط با لحنی اعجاب انگیز شکلی خاص از بیات حسینی را با شمه ای از نهاوند (با تحریرهای منحصر به شیخ منشاوی رحمة الله علیه  در نهاوند (مثلا در لوامة )) ترکیب و اجرا میکند و در عبارت بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ انتقال بسیار زیبایی به بیات شوری دارد.

در فراز اول فقط کافیه ببینید استاد از ابتدای فراز تا عبارت لوامة چقدر صدای خود را در آن پرده بالا بطور یکنواخت ( بدون فراز و نشیب) میکشد و این کار واقعا کار بسیار دشواری است .

در مورد تحریرها نیز میتوان به تحریرغیرقابل تقلید روی عبارت(قرمز) و تحریرهای فاخر (سبز) اشاره کرد :

لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ


و اما فراز دوم در ترکیب راست و چهارگاه تبدیل به یک قطعه جاودانه شده است .

تحریرهای این بخش متفاوت با فراز قبلی اجرا شده :

لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ

در این فراز جاودانه نیز تحریرهای بسیار شفاف و خارق العاده هر مستمعی را جذب شنیدن میکند . واقعا تمام حرکات و تک تک کلمات و حتی بدون اغراق (تمام حروف ) در این فراز در جای خود و به شایستگی تمام اجرا شده است . میتوانید ببینید که استاد چه کارهای زیبایی انجام میدهد تا تجوید فدای صوت و لحن نشود و بهمین خاطر از تمام امکانات طبق قوانین تجوید استفاده میکند و تمام تحریرها را در بهترین جاها اجرا میکند .

مستحضرید که هر قاری میتواند روی حروف کشیده تحریر بزند مثلادر فراز دوم : عبارات (( لَا (2بار) - اللَّوَّامَةِ  - بَلَى - عَلَى و بَنَانَهُ ))

و همچنین بغیر از عبارات شامل حروف کشیده ، میتوان از چند حرف برای تحریر زدن استفاده نمود . این حروف به ترتیب شدت در تحریر عبارتند از : ( ن م ی ل و ع ر ) که بخاطر ثبت این حروف در ذهن میتوان آنها را در یک عبارت ( نورعلمی) بخاطر سپرد. استاد عبدالباسط نیز از این امکان بهره مند میشود و شاهکاری خلق میکند :(( الْإِنْسَانُ - أَلَّنْ - أَلَّنْ نَجْمَعَ - عِظَامَهُ  ))

نوع سوم در تحریر ، تحریر روی حروف کوتاه است است که قبلا با ذکر مثال و نمونه فرازهای مختلف ، توضیح داده شد .


الحمد لله


محمد آذری کیا
۲۰ تیر ۹۶ ، ۲۳:۵۶ ۳ نظر

فراز سوره مدثر شیخ عبدالباسط در مقام حجاز


هر زوال و هر کمالی سببی دارد  چون عالم ، عالمِ علت و معلول است . هر عملی بازتابی دارد و هر کنشی ، واکنشی .

از مجرمان سوال میشود : چه چیزی باعث شد که به سَقَر (دوزخ ) در آیید ؟ و چونکه آنها در آن روز بر اعمال خویش آگاهی کامل دارند (یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ)  چهار عامل بزرگ سقوط در دوزخ را ذکر میکنند  : 1- ما از نمازگزاران نبودیم 2- مسکین را طعام ندادیم 3- با اهل باطل به بطالت پرداختیم 4- روز قیامت را همواره تکذیب میکردیم.


آری این است ماجرای دردناک دوزخیان !!!

دانلود فراز

شیخ عبدالباسط به مفهوم وسیع کلمه این ماجرا را در مقام افسوس میخواند ، یعنی تمام اندامهای حسی او ، فریادِ افسوس میزنند . کافیست با این توضیح فقط یکبار بشنوید تا این افسوس را در این صدای القایی آسمانی ، حس کنید. بنظر بنده زیباترین  نغمه برای این مقطع همین حجاز است که میشنوید .جایی که در آن صدا ، آهنگ لحن و معنا به هم در می آمیزند تا با جرعه ای از اکسیر روح بخش آن آیات ، بر قلبهای مخلوقاتش مرهمی سازد .

در بخش اول این فراز  ، تناسب و تقارن بین عبارات ( المصلین و المسکین) به زیبایی اجرا میشود برای درک بیشتر ،به شیوه اجرای متقارن این دو عبارت توجه کنید .

استاد وقتی به عبارت ( الخآئضین ) میرسند در مدِّ این عبارت اوج پشیمانی و حسرت دوزخیان را بتصویر میکشد . لازم بذکر است در این مد از هیچگونه تحریر استفاده نشده است و این حالت که در مد عبارت ( الخآئِضینَ ) اجرا شده است ، غَلت است نه تحریر . اگر دوست دارید نمونه های زیادی از غلت بشنوید میتوانید به شاهکار ربنای استاد شجریان گوش بدهید که پر از اجرای غلت است .

و اما در فراز دوم که همانند فراز اول در حجاز نوا ادامه می یابد ، شیخ عبدالباسط با همان حالت حزن و اندوه آیات را ادامه میدهد و وقتی به آیه (حَتَّى أَتَانَا الْیَقِینُ ) میرسد ، در عبارت (حَتَّى) چنان میخواند که با کشش صدای خود گویی یک عمر را (تاااااااااآ) مرگ بتصویر میکشد . این حالت را کسانی که در کار دیکلمه تخصص دارند بخوبی میتوانند درک کنند . مثلا اگر یک دیکلمه خوان بخواهد این جمله را بخواند :(( از بچگی تا آخر عمر تلاش کردم )) بهترین جایی که میتواند کش دهد و تاکید کند عبارت ( تا ) است که در این جمله نشان دهنده طول زندگی است .استاد عبدالباسط نیز در این آیه در عبارت ( حَتَّى ) چنین هنری را اجرا میکند.

درود و رحمت خداوند رحمن بر روح استاد بزرگ


الحمد لله

محمد آذری کیا
۲۰ تیر ۹۶ ، ۲۲:۰۹ ۱ نظر

کَلَّا وَالْقَمَرِ وَاللَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ إِنَّهَا لَإِحْدَى الْکُبَرِ  نَذِیرًا لِلْبَشَرِ لِمَنْ شَاءَ مِنْکُمْ أَنْ یَتَقَدَّمَ أَوْ یَتَأَخَّرَ


در عالم دنیا انسانهای مظلوم و ضعیف و بدون پشتیبان برای اثبات سخنان حق خویش تنها میتوانند قسم یاد کنند ، و اگر انسان با قدرتی حرفی بزند ، چون نفوذش همان قدرتش است ، لذا سخن و دستورش را براحتی با اعمال قدرت بر دیگران مسلط میکند . و هر چه این قدرت و حکومت قدرتمند تر و وسیع تر شود ، شخص حاکم ، برای اثبات سخنش قسم نمیخورد چونکه قدرتش را اعتبار خویش میداند !!!

اما خداوند ...

آن کسی که تمام قدرتها از سوی اوست ، آن کسی که تمام هستی در قبضه قدرت اوست ، آن کسی که همه عالم از آن اوست ، میگوید : قسم به ماه !!!قسم به صبح !!! قسم به شب !!!

واین قسم ها بزرگترین سند برای مظلومیت و تنهایی خدای رحمن است ، ما در حق خدا ظلم میکنیم ، در حق قرآن ظلم میکنیم ، در حق ماموران بزرگ الهی ظلم میکنیم و مظلوم تر از خدا در هیچ جا وجود ندارد .

در مظلومیت خدا همین گواه است که بفرماید : قرآن ( سخنان خدا ) هرگز شوخی نیست !! وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ


شیخ عبدالباسط با درک چنین بارهای معنایی در آیات سنگین وحی، این قَسَم ها را با حُزنی نشات گرفته از اعماق دل  در نغمه بیات نوا میخواند و وقتی به إِنَّهَا لَإِحْدَى الْکُبَرِ  نَذِیرًا لِلْبَشَرِ میرسد ، طوری میخواند که گویی دلش از قرآن(إِحْدَى الْکُبَرِ) و انذارهای آن (نَذِیرًا) ذوب میشود  در عبارت الْکُبَرِ  نَذِیرًا لِلْبَشَرِ گویی شیخ گریه میکند و اشک بر چشمانش جاریست . شیخ عبدالباسط وقتی با دلی پر از حزن مظلومیت قرآن و سخنان خدا را میخواند در لحظه ای که دلش پر از شدت حُزن است در عبارت لِمَنْ شَاءَ با تحریری بسیار زیبا این بغض را میشکند و انتهای فراز را بیاتی آمیخته با صبای محزون میخواند.


دانلود فراز


الحمد لله

محمد آذری کیا
۱۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۵۳ ۱ نظر

در ادامه پس از طی فرازهایی در بم خوانی به سه فراز بسیار زیبا میرسیم .



سوره مدثر یکی از سوره هایی است که تسلط بسیار بالایی برای ادای یک لحن بطور صحیح میطلبد ، چون انتهای آیات به صداهای کشیده ختم نمیشود .

در فراز اول سخن یکی از کافران را بیان میکند که قرآن را جادویی متاثر و فراگرفته از دیگران میشمارد و آنرا کلام بشر میپندارد !!!

استاد عبدالباسط این فراز را در بیات نوا تلاوت میکند ، شیوه خاص این فراز ، در بکارگیری لحنی افسوس برانگیز و ندامتگرانه است که این حالت را به مستمع القا میکند . او با صدای خود ، افسوسِ خود را ابراز نظر کافران در مورد قرآن بطرزی غم انگیز بیان میکند.

دانلود فراز اول

در فراز دوم ، شیخ عبدالباسط مطلبی فراتر را در آیه بعدی تلاوت میکند ، سخنی از خدا !!!

استاد عبدالباسط برای تفکیک سخن خدا از سخن کافران ، سطح صدای خود را بالاتر میبرد ، و از فنی بنام مدولاسیون استفاده میکند (( مدولاسیون در تلاوت قرآن  به جمع دو حالت گفته میشود : 1-تغییر لحن 2- تغییر سطح صوت. یعنی هر دو حالت همراه با هم باشد ، یعنی هم تغییر لحن و هم تغییر سطح صوت ))

استاد عبدالباسط بطور کلی نابغه فن مدولاسیون است و تغییر لحن و درجه صوتی را آنچنان با ظرافت انجام میدهد که در جان و دل انسان نفوذ میکند ، نمونه ای از مدولاسیون بسیار زیبا مقطع معروف (لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ) در تلاوت آسمانی حشر تکویر فجر است .

در فراز دوم استاد عبدالباسط ، وقتی به آیه ((لَا تُبْقِی وَلَا تَذَرُ)) میرسد ، همزمان با شدت یافتن عذاب ، سطح صدای خود را منطبق بر معنا بالاتر میبرد و محوریت معنایی را سرلوحه ی کارش میداند.

دانلود فراز دوم


در فراز سوم شاهد فرازی نادر و بسیار زیبا هستیم ، شیخ عبدالباسط وقتی در توصیف سقر به آیه (( لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ  :  پوست بدن را [همه جانبه] دگرگون می کند )) میرسد ، از تحریری سوزناک (در قسمت  قرمز رنگ ) استفاده میکند ، طوری که دگرگونی پوست یک انسان را در دوزخ به مستمع انتقال میدهد . قسمت پایانی آیه(( عَلَیْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ)) نیز بطرز کاملا هنرمندانه ای لحن را روی عبارت تِسْعَةَ عَشَرَ به پایان میرساند.

دانلود فراز سوم


الحمد لله

محمد آذری کیا
۱۷ تیر ۹۶ ، ۲۲:۲۵ ۱ نظر

از آنجاییکه ابتدای آیات سوره مدثر با انذار و هشدار شروع میشود ، لذا استاد عبدالباسط این آیات را در مقام خوف میخواند . خیلی بندرت پیش می آید که یک قاری در اول تلاوتش از مقام صبا استفاده کند ، اما استاد عبدالباسط با توجه به مفاهیم این آیات در ابتدای تلاوتش صبا را اجرا میکند .



دانلود فراز اول

دانلود فراز دوم

دانلود فراز سوم


در فراز دوم شیخ عبدالباسط بطرز هنرمندانه ای از نغمه بیات حسینی استفاده میکند .

در این فراز ، استاد در عبارت (( النَّاقُورِ )) از آکسان استفاده میکند که زیبایی چند برابر به این مقطع میبخشد . آکسان به زبان خودمانی یعنی جداسازی دو یا چند عبارت (یا جمله) از هم (البته مکثی کوتاهتر از سکت ) .آکسان در تلاوت مصریها کاربرد ویژه ای در القای مفاهیم به مستمع دارد . مثلا وقتی استاد عبدالباسط آیه ((فَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ)) را میخواند ، در عبارت (( النَّاقُورِ )) از آکسان استفاده میکند:پس چون در صور دمیده شود ، و با مکثی که انجام میدهد ، مستمع را به شنیدن ادامه واقعه پس از نفخ صور دعوت میکند :فَذَلِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌعَلَى الْکَافِرِینَ غَیْرُ یَسِیرٍ ( آن روز روز سختی است. بر کافران آسان نیست) و این جداسازی چند جمله با استفاده از فن آکسان میتواند به تفهیم آیات در اذهان مستمعان یاری رساند. و نکته بسیار زیبای این مقطع تحریر توگلویی سوزناک و حزن انگیز در قفله ( یسیر) است .


و اما فراز سوم فرازی فوق العاده محزون ، و هنرمندانه است که خضوع و خشوع صوت شیخ عبدالباسط بوضوح قابل لمس است . استاد ضمن اینکه نعمتهای خداوند را بر (کافر) ذکر میکند ، حالتی خوفناک و هشدار انگیز در صوت آسمانی اش نقش میبندد. این حالت بخاطر اینست که هر نعمتی ، تاوانی دارد و تاوانش شکر و حمد خداست نه انکار !!!

مال و ثروت و فرزندان را طوری تلاوت میکند که زنگ هشدارِِ ناشکری را در گوش مستمع بصدا در می آورد ...



الحمد لله

محمد آذری کیا
۱۴ تیر ۹۶ ، ۱۷:۵۲ ۱ نظر

یک تلاوت اصیل بایستی در تن و جان انسان نفوذ کند و او را تحت تاثیر آیات نورانی قرآن کریم در آورد . شیخ عبدالباسط شخصیتی ممتاز در ارائه تلاوت اصیل قرآن می باشد . در این پست یکی از بیاد ماندنی ترین و زیباترین تلاوتهای شیخ عبدالباسط را تقدیم حضورتان خواهیم کرد. این تلاوت در 1958 در شهر حُمص سوریه و در مسجد خالد ابن ولید ( که تصویرش را در ذیل می بینید ) انجام شده است .



در این تلاوتِ خاص شاهد هنرنمایی های حیرت آور شیخ عبدالباسط خواهیم بود . چهارچوب تلاوت دارای حزنی خاص و صدایی خاشعانه در برابر آیات این دو سوره است . از ابتدای این تا پایان ریزه کاریهای فوق العاده ای بکار گرفته شده است . در مورد معنا محور بودن تلاوت ، در پستهای بعدی با نمونه های صوتی از مقاطع مختلف این تلاوت در خدمت شما خواهیم بود .


لطفا به این تلاوت ، متفاوت از دیگر تلاوتها گوش فرا دهیم ...


http://s9.picofile.com/file/8299535100/Modathir_Qiyamah_Homs_Khaled_ebne_Walid_Mosqiue_1958.mp3.html


مدت تلاوت : 55 دقیقه

حجم : 25 مگابایت

الحمد لله



محمد آذری کیا
۱۲ تیر ۹۶ ، ۲۳:۵۵ ۱ نظر

هشام عبدالباسط عبدالصمد یکی از یازده فرزند شیخ عبدالباسط است . او متولد 1963 در شهر قاهره مصر است . یک تلاوت تصویری از نوجوانی هشام عبدالباسط برای عزیزان آماده کرده ایم .



لازم بذکر است در این تلاوت شیخ عبدالباسط نیز در کنار فرزند خویش حضور دارد و غرق در آیات تلاوت شده است .


دانلود تلاوت

حجم 20مگابایت

زمان : 7:49


محمد آذری کیا
۱۲ تیر ۹۶ ، ۲۲:۴۳ ۰ نظر